Påskhelgen i P4 med Ernst Hugo Järegård och Lill-Babs

I påskhelgen sänder P4 två nya program i serien Svenska ikoner. På långfredagen porträtteras Ernst Hugo Järegård av bland andra PC Jersild. Annandag påsk berättar Lill-Babs som sitt livs sorger och glädjeämnen.

Ernst-Hugo Järegård utanför Radiohuset 1968. Foto: Lars Gustafsson/SVT Bild

Långfredagen den 18 april sänds ett porträtt av Ernst-Hugo Järegård i P4:s serie Svenska ikoner, där bland annat författaren och vännen PC Jersild berättar om sin vän Ernst-Hugo Järegård.

– Han var som stora konstnärer ofta är, både barn och gubbe på samma gång. Det var ju så att på 70-80 talet så fanns det två genier på Dramaten. Den ena var Ingemar Bergman och den andra var Ernst-Hugo, och de kom ju inte riktigt överens. De var så att säga för stora för att vara  i samma korg, säger PC Jersild.

Medverkar gör förutom PC Jersild även skådespelarna Jan-Olof Strandberg och Helena Bergström

Annandag påsk berättar Barbro Svensson från sitt hus i Järvsö om sitt livs sorger och glädjeämnen. Om att vara knappt 20 år och försörja sin mamma, tre syskon och en dotter, om att växa upp med en alkoholist i familjen, ha Beatles som förband, vara tysk tevestjärna och vådan av att sluta röka.

Idag är Barbro 76 år, familjen är utspridd.
– Jag vill ju inte sitta här själv och göra ingenting så just nu är jag helt nergrävd i jobb, säger Lill-Babs.

Hon reser jorden runt med olika välgörenhets-projekt och håller shower på den spanska solkusten men hinner också med att mata fåglarna i trädgården och skypa med barnbarnen som vilken modern mormor som helst.
– Jag ger alltid allt på scen. En gång var det en norsk läkare som ville mäta min kondition. Jag fick sitta och cykla på en sån där konditionscykel och efter ett tag frågade jag om vi kunde ta en paus för jag ville röka. Sen tappade han nästan hakan för jag hade samma lungkapacitet som det norska längdskidåkarna, säger Lill-Babs.

Svenska ikoner är ett program av Karin Andersson och produktionsbolaget Munck.

Sändningsdatum:
Svenska ikoner: Ernst-Hugo Järegård sänds 18 april kl. 10.03- 11.00 i P4
Svenska Ikoner: Lill-Babs sänds 21 april kl. 10.03-11.00 i P4Programmen kan höras i efterhand på sverigesradio.se och i appen Sveriges Radio Play.

Ernst-Hugo Järegård utanför Radiohuset 1968. Foto: Lars Gustafsson/SVT Bild
Lill-Babs och reporter Karin Andersson. Foto: Karin Andersson/Sveriges Radio

För mer information:
Sofia Kottorp, producent
sofia.kottorp@sverigesradio.se

Susanne Tellinger, pressansvarig P4
susanne.tellinger@sverigesradio.se

Besök Sveriges Radios presswebb: sverigesradio.se/press och twitter.com/pressgruppen

Sveriges Radios presswebb: sverigesradio.se/press