Banker som hanterar regleringar effektivt tjänar mer pengar

Banker som hanterar förordningar på ett effektivt och strukturerat sätt levererar betydligt högre aktieavkastning än de konkurrenter som inte gör det. Det visar en studie som PA Consulting Group (PA) låtit genomföra med elva storbanker i Storbritannien under det senaste decenniet.

Många banker ser på de nya regelverken som både betungande och kostsamma.

-Vår studie visar att banker som tagit till sig regelverken med en positiv inställning har lyckats öka avkastning på investerat kapital, säger Christian Fegler, ansvarig för bank och finans på PA Consulting Group i Sverige.

Medan de flesta banker utsatts för väsentliga rättsliga utmaningar under de senaste åren finns det fortfarande stora skillnader i hur man valt att hantera implementeringen av regleringarna. Allmänt motstånd mot dessa krav har visat sig ha en kontraproduktiv effekt på aktieavkastningen.

För att lyckas med att hantera nya regleringar måste den verkställande ledningen börja med att ändra sin syn vad gäller syfte och möjligheter med regelverken. Studien visar att det finns några gemensamma åtgärder som delas av de banker som lyckats.

• Integrera regelverken i den övergripande affärsstrategin.
  • Kommunicera en positiv inställning till regleringarna med anställda på alla nivåer.
  • Minimera tvångsåtgärder genom ökad transparens (t.ex. genom att ge tillsynsmyndigheter ökad insyn).

Kort om studien:
PA utgick i studien från utvecklingen av aktieägarvärdet för de elva brittiska storbankerna under den senaste konjunkturcykeln (10 år) kopplat till hur effektivt de lyckats med att införliva och hantera lagstadgade regleringar i sin verksamhet. PA:s analys uppvisade en korrelation på 0,7 (max 1,0) mellan aktieägarvärdet och effektivitet i hanteringen av regelverk, där man i bedömningen av det senare fokuserade på följande tre områden:

• Strategisk inriktning – graden av prioritering av regleringarna på strategisk nivå.
  • Tvångsåtgärder – förmågan att verkställa/implementera skallkrav som en del i regelverken.
  • Positiv attityd – ledningsgruppens och styrelsens attityd till förändringar orsakade av regleringarna.

För mer information kontakta:
Pia Kullander, marknads- och kommunikationsansvarig på 0733-10 47 80 eller pia.kullander@paconsulting.com.

Om PA:
PA Consulting Group är ett världsledande oberoende managementkonsultföretag inom områdena management, innovation och IT. I Sverige har vi etablerat oss som ledande rådgivare i transformationsprogram inom såväl privat näringsliv som offentlig förvaltning. Vårt kunnande och vår erfarenhet spänner från framtagande av strategi och design till genomförande av lösningar. Våra uppdrag handlar om att i nära samarbete med kund hantera förändringsprocesser på ett effektivt sätt där värdet av förändringen säkerställs. Vår expertis i Sverige avser främst rådgivning och genomförande inom områdena strategi, styrmodeller, shared services och sourcing samt program-ledning. PA Consulting Group sysselsätter 2500 anställda globalt varav 330 i Norden och är verksamma i mer än 35 länder.