PA Consulting Group hjälper studenter tävla i hållbarhet

Hult Prize Foundation arrangerar en årlig tävling för att hitta innovativa idéer som kan lösa jordens största utmaningar. Studentgrupper från Handelshögskolan i Stockholm kommer att delta i 2016 års tävling där PA Consulting Group (PA) bidrar med rådgivning till de tävlande lagen.

Under senhösten 2015 pågår uttagningarna för att identifiera det svenska lag som ska skickas ut i världen och tillsammans med andra lag tävla i delfinaler och i finalen av Hult Prize. Uppgiften i 2016 års tävling handlar om att ta fram det mest innovativa förslaget och lösningen för ett hållbart liv i mycket tätbebyggda områden av städer. Prissumman på en miljon dollar är öronmärkt för att starta en verksamhet som utvecklar och förvaltar det vinnande förslaget.

PA:s roll är att bidra med rådgivning till de tävlande studentgrupperna under de olika uttagningsmomenten i november och december 2015. Dels i form av stöd och coaching på en utslagsgivande workshop till de tävlande lagen, dels genom att delta i finalen den 7 december då det vinnande laget koras.

-Vi tycker det är roligt att få vara delaktiga som sponsorer i årets upplaga av Hult Prize. Dels för att få chansen att ge råd och tänka till inom en aktuell och global problemställning, men även för att få interagera med motiverade och ambitiösa studenter från Handelshögskolan i Stockholm. För oss känns det väldigt värdeskapande", säger Jacqueline af Ugglas, som är en av de engagerade från PA.

-Vi är övertygade om att det krävs nya mer innovativa grepp för att lösa den här typen av globala problemställningar vilket är något som ligger PA varmt om hjärtat. Därför är årets frågeställning i Hult Prize extra tilltalande för oss på PA, fortsätter Jacqueline.

För mer information om PA:s bidrag i tävlingen kontakta:
Pia Kullander, kommunikations- och marknadsansvarig, 0733-104780, pia.kullander@paconsulting.com

Om Hult Prize Foundation
Hult Prize Foundation etablerades 2009 av Hult International Business School och finansieras av svenska entreprenören Bertil Hult och hans familj. Bakom priset står även Bill Clinton och Clinton Global Initiative sedan 2012 som i TIME Magazine lär ha refererat till Hult Prize som ett av de fem viktigaste initiativen för att lösa världens största globala utmaningar. Hult Prize är en årlig global tävling öppen för universitet, högskolor och studenter över hela världen och drar till sig 20 000 sökande per år från 130 länder. Syftet med priset är att identifiera innovativa idéer och smarta lösningar på globala utmaningar kopplade till den pågående urbaniseringen samt att realisera dessa idéer med hjälp av 1 miljon dollar i prispengar. Exempel på tidigare vinnare är en grupp indiska studenter som utvecklat nanoteknik och etablerade företaget NanoHealth för att bekämpa kroniska sjukdomar i utvecklingsländer (2014). För mer information om Hult Prize Foundation .

PA Consulting Group är ett världsledande oberoende managementkonsultföretag inom områdena management, innovation och IT. I Sverige har vi etablerat oss som ledande rådgivare i transformationsprogram inom såväl privat näringsliv som offentlig förvaltning. Vårt kunnande och vår erfarenhet spänner från framtagande av strategi och design till genomförande av lösningar. Våra uppdrag handlar om att i nära samarbete med kund hantera förändringsprocesser på ett effektivt sätt där värdet av förändringen säkerställs. PA Consulting Group sysselsätter 2500 anställda global varav 330 i Norden och är verksamma i mer än 35 länder. För mer information besök: www.paconsulting.com