Telefonen kan peka ut renaste luften att cykla i

Snart är det möjligt att via en smartphone eller surfplatta få information om vilken av dina cykelrutter som är den renaste. PA Consulting Group utvecklar appen som ska informera om den uppmätta halten av farliga ämnen i luften på just din cykelväg. Inspirationen kommer från det vinnande bidraget i en skoltävlig.

Tanken är att appen ska samla in luftkvalitets-, plats- och tidsdata och kombinera dem med GPS-signaler. Informationen hämtas från redan befintliga mätningar som är vanliga i de flesta storstäder och ligger samlade på så kallade emissionsdatabaser. Datan ska sedan integreras med cykelkartor. I nästintill realtid kommer appen kunna ge information om halter av bland annat koldioxid, kväveoxid och hälsofarliga partiklar i luften på den planerade cykelturen. Användaren har sedan möjlighet att välja den snabbaste eller renaste vägen till sin destination.

Grundidén kommer från det vinnande bidraget i PA Consulting Groups tävling Raspberry Pi. Skolbarn över hela Storbritannien utmanades att pröva sin tekniska och kreativa förmåga med hjälp av en dator stor som ett kreditkort, ett så kallat Raspberry Pi. Syftet var att utveckla tekniska hjälpmedel präglade av ett miljötänk.

Läs mer här: http://www.paconsulting.com/technology-and-innovation/heritage/

Pia Kullander, marknads- och kommunikationsansvarig, 0733-10 47 80, pia.kullander@paconsulting.com.

PA Consulting Group är ett världsledande oberoende managementkonsultföretag inom områdena management, innovation och IT. I Sverige har vi etablerat oss som ledande rådgivare i transformationsprogram inom såväl privat näringsliv som offentlig förvaltning. Vårt kunnande och vår erfarenhet spänner från framtagande av strategi och design till genomförande av lösningar. Våra uppdrag handlar om att i nära samarbete med kund hantera förändringsprocesser på ett effektivt sätt där värdet av förändringen säkerställs. Vår expertis i Sverige avser främst rådgivning och genomförande inom områdena strategi, styrmodeller, shared services och sourcing samt program-ledning. PA Consulting Group sysselsätter 2500 anställda globalt varav 330 i Norden och är verksamma i mer än 35 länder. För mer information besök: www.paconsulting.com.

Taggar: