Förtydligande kring PA Resources företagsrekonstruktion och finansiell ställning

Med anledning av de senaste dagarnas kraftiga rörelse i PA Resources aktiekurs och ytterligare kursuppgång efter uttalanden från bolaget publicerats i svensk media under gårdagen valde Nasdaq att stoppa handeln i aktien. Som följd önskar bolaget att upprepa och förtydliga tidigare lämnad information.

PA Resources AB är sedan 27 mars under företagsrekonstruktion enligt lagen om företagsrekonstruktion (1996:764) som följd av en uppfattad brist på framsteg i förhandlingarna med långivarna i frågan om långfristig finansiering av bolaget. Företagsrekonstruktionen är pågående och det primära, kortsiktiga, målet är att säkra kortfristig finansiering fram till slutet på 2015 för att säkerställa styrelsens möjlighet att utvärdera bolagets långsiktiga strategiska alternativ.

Förhandlingarna kring kortfristig finansiering går framåt och bolagets förväntan är att de kan slutföras inom de kommande veckorna. Trots dessa framsteg är utkomsten fortfarande osäker, och fram till det att det finns ett påskrivet avtal är riskerna betydande inte minst med beaktande av bolagets nuvarande likviditet som väntas räcka veckor snarare än månader. Om kortfristig finansiering inte säkras inom de kommande veckorna riskerar bolaget stå inför betalningsinställelse.

En konsekvens av den ännu inte säkerställda finansieringen är att årsredovisningen för 2014 inte kunnat offentliggöras vilket får till följd att styrelsen valt att skjuta även på publiceringen av rapporten för det första kvartalet 2015. PA Resources har för avsikt att offentliggöra såväl årsredovisning för 2014 samt rapport första kvartalet 2015 senast den 29 juni 2015.

Som meddelats den 27 maj 2015 i pressmeddelandet PA Resources strategiska översyn fortsätter utforskar bolaget sina strategiska alternativ i form av långsiktig finansiering av hela eller delar av verksamheten, en företagstransaktion eller en försäljning av bolagets tillgångar eller affärsområden. Givet att sökandet efter långsiktig finansiering pågått sedan slutet på 2014 utan framgång anser bolaget att detta är det minst sannolika resultatet. Samtidigt bör det uppmärksammas att i fallet av potentiella tillgångsförsäljningar pekar de rådande marknadsförhållandena på att de tänkbara realiserade värdena kan komma att märkbart understiga de bokförda värdena.

Bolaget kommer tillhandahålla mer information kring den kortfristiga finansieringen så snart som möjligt och förväntas kunna informera om företagsrekonstruktionen och den strategiska översynen i början på september 2015.

Stockholm, 29 maj 2015

Tomas Hedström, Chief Financial Officer
Tel:         +46 8 545 211 50

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Storbritannien, Danmark, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Nordafrika. Moderbolaget finns i Stockholm, Sverige. PA Resources intäkter uppgick till 603 MSEK för helåret 2014. Aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm, Sverige. För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl.08:45 den 29 maj 2015.