PA RESOURCES KALLAR TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA (FÖRSTA KONTROLLSTÄMMAN)

Styrelsen för PA Resources AB (publ) har beslutat kalla till extra bolagsstämma fredagen den 27 februari 2015 för prövning av om bolaget ska gå i likvidation (första kontrollstämman). Styrelsen föreslår att aktieägarna beslutar att bolagets verksamhet drivs vidare. För närmare detaljer vänligen se kallelsen som redovisas i sin helhet nedan.

Kallelsen kommer att publiceras i Post- och Inrikes Tidningar och på bolagets webbplats inom de närmaste dagarna.

Kallelse till extra bolagsstämma TILLIKA FÖRSTA KONTROLLSTÄMMA I PA RESOURCES AB (PUBL)

PA Resources AB (publ) håller extra bolagsstämma fredagen den 27 februari 2015 kl. 9.30 i Citykonferensen, lokal Mobilen, Malmskillnadsgatan 46, Stockholm. Inregistrering till bolagsstämman börjar kl. 8.45.

RÄTT ATT DELTA OCH ANMÄLAN

Den som önskar delta i stämman ska

• dels vara införd som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken fredagen den 20 februari 2015 (avstämningsdag lördagen den 21 februari 2015),

• dels anmäla sig hos bolaget för deltagande på bolagsstämman senast måndagen den 23 februari 2015.

Anmälan om deltagande till bolagsstämman kan göras per post till PA Resources AB, Kungsgatan 44, (3 tr.), 111 35 Stockholm eller per e-post till bolagsstamma@paresources.se eller per telefon 08-545 211 50. Vid anmälan ska uppges namn, personnummer/organisationsnummer, telefonnummer, adress, aktieinnehav samt i förekommande fall uppgift om ombud och biträden.

Den som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste, för att ha rätt att delta i stämman, genom förvaltares försorg låta registrera aktierna i eget namn, så att vederbörande är registrerad i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken fredagen den 20 februari 2015. Sådan registrering kan vara tillfällig.

Ombud, fullmakt m.m.

Om deltagande ska ske med stöd av fullmakt ska sådan vara daterad och undertecknad av aktieägaren. Fullmaktens giltighetstid får anges till högst fem år från utfärdandet. Fullmakten i original bör, för att underlätta inregistreringen till stämman, senast i samband med anmälan till stämman insändas till bolaget under ovanstående adress. Fullmaktsformulär finns tillgängligt hos bolaget och på bolagets webbplats www.paresources.se och skickas till de aktieägare som så begär och uppger sin postadress. Den som företräder juridisk person ska visa upp registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandlingar utvisande behörig firmatecknare, i förekommande fall tillsammans med fullmakt.

Förslag till dagordning

1. Stämmans öppnande
  2. Val av ordförande på stämman
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Godkännande av dagordning
  5. Val av en eller två justeringsmän
  6. Prövning om stämman har blivit behörigen sammankallad
  7. Prövning av om bolaget ska gå i likvidation (första kontrollstämman)
  8. Stämmans avslutande

förslag till beslut

Prövning av om bolaget ska gå i likvidation (första kontrollstämman) (punkt 7)

Styrelsen har, i enlighet med aktiebolagslagens bestämmelser, upprättat en kontrollbalansräkning, varvid det har konstaterats att det egna kapitalet understiger hälften av bolagets registrerade aktiekapital. Styrelsen hänskjuter därför till bolagsstämman frågan om huruvida bolaget ska gå i likvidation.

1. Skälet till varför bolaget skulle gå i likvidation är att det egna kapitalet understiger hälften av bolagets registrerade aktiekapital. Alternativet till likvidation är att bolaget ska drivas vidare med åtgärder för att läka kapitalbristen. Framgångsrika sådana åtgärder torde vara beroende av ett positivt utfall i pågående refinansieringsdiskussioner med bolagets borgenärer – diskussioner som kan resultera i t.ex. nyemission.

2.       Beslutet om likvidation skulle gälla från och med den dag då Bolagsverket har utsett en likvidator.

3.     Enligt en preliminär bedömning beräknas ett skifte äga rum under första halvåret 2016.

4.      Skifteslikvidens storlek beräknas försiktighetsvis uppgå till 0 kronor.

5.     Styrelsen har inget förslag till likvidator.

Bolaget har sedan oktober 2014 fört förhandlingar med obligationsägare och Gunvor Group i dennes egenskap av långivare med säkerställda lån. Målsättningen är att minska den nuvarande skuldnivån i bolaget, vilken bedöms vara ohållbar, att öka det egna kapitalet och förse bolaget med likvida medel för att göra det möjligt att utveckla bolagets centrala tillgångar.

I oktober 2014 samtyckte bolagets långivare till uppskov för räntebetalningar till den 5 februari 2015 och bolaget kommer att be om ytterligare betalningsanstånd till den 31 mars 2015. Bolaget bedömer att obligationsägarmöten kommer att hållas i mitten av februari 2015 för att avgöra om långivarna kan godkänna sådan ytterligare förlängning.

Förutsatt att obligationsägarmötena i februari kommer att godkänna ytterligare förlängning är det styrelsens uppfattning att aktieägarna bör ge bolaget tid att slutföra de pågående refinansieringsdiskussionerna.

Styrelsen kommer noga bevaka situationen fram till och med dagen för den extra bolagsstämman för att avgöra om någon händelse som kan ge styrelsen anledning att ändra sin rekommendation inträffar.

Mot denna bakgrund menar styrelsen att det finns skäl för att bolaget ska fortsätta sin verksamhet, och föreslår därför att aktieägarna röstar mot förslaget om att bolaget ska gå i likvidation med resultat att bolaget inte går i likvidation, utan att verksamheten drivs vidare. Aktiebolagslagen föreskriver emellertid att under sådana förhållanden ska hållas en ny bolagsstämma inom åtta månader vid vilken aktieägarna på nytt ska pröva frågan om bolaget ska gå i likvidation. Bolagets styrelse ska inför den nya bolagsstämman upprätta en ny kontrollbalansräkning och låta bolagets revisor granska den. Om denna kontrollbalansräkning inte utvisar att det egna kapitalet återställts och uppgår till minst det registrerade aktiekapitalet är bolaget skyldigt att gå i likvidation.

Övriga handlingar m.m.

Styrelsens fullständiga förslag samt övriga handlingar enligt vad aktiebolagslagen föreskriver kommer finnas tillgängliga på bolagets kontor (se adress ovan) och på bolagets webbplats www.paresources.se senast från och med tre veckor före stämman och dagen för stämman. Kopia av handlingarna kommer genast och utan kostnad att sändas till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

Aktieägarna erinras om sin rätt att vid stämman begära upplysningar från styrelsen och verkställande direktören enligt 7 kap. 32 § aktiebolagslagen.

Antalet utestående aktier och röster i bolaget uppgår vid tidpunkten för denna kallelse till 113 167 992 stycken.

Stockholm i januari 2015

Stockholm, 30 januari 2015

Tomas Hedström, Chief Financial Officer

Tel:         +46 8 545 211 50

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Ekvatorialguinea, Storbritannien, Danmark, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Västafrika och Nordafrika. Moderbolaget finns i Stockholm, Sverige. PA Resources intäkter uppgick till 1 049 MSEK för helåret 2013. Aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm, Sverige. För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 08:45 den 30 januari 2015.