PA Resources säkrar finansiering för 2015

PA Resources AB har nått en överenskommelse med sina största kreditgivare kring finansiering för resterande del av 2015 i form av en kortfristig kreditfacilitet på USD 7,5 miljoner. En första del på USD 2,5 miljoner är nu tillgänglig för företaget medan dokumentationen färdigställs. Krediten kommer ha prioritet över bolagets existerande skuld.

Den nya kreditfaciliteten tillåter PA Resources att fortsätta finansiera sin verksamhet under den strategiska översynsprocess som bolagets styrelse initierat. Processens målsättning är att utforska vilka alternativ som finns tillhanda för att maximera värdet för bolagets olika intressenter. De alternativ som övervägs är långsiktig finansiering av hela eller delar av verksamheten, en företagstransaktion eller en försäljning av bolagets tillgångar eller affärsområden.

Mark McAllister, VD och Koncernchef för PA Resources kommenterar: ”Vi är nöjda att vi nu säkerställt finansiering för resterande del av 2015 och uppskattar våra långivares stöd, i synnerhet från obligationsägarna och Gunvor Group, i denna utmanande och omvälvande tid för bolaget. Med denna kortfristiga finansiering nu på plats kan PA Resources gå framåt i sin strategiska översyn och avgöra företagets framtid och hur man på bästa sätt ska realisera värde för sina intressenter.”

Stockholm, 22 juni 2015

Tomas Hedström, Chief Financial Officer
Tel:         +46 8 545 211 50

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Storbritannien, Danmark, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Tunisien. Moderbolaget finns i Stockholm, Sverige. PA Resources intäkter uppgick till 603 MSEK för helåret 2014. Aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm, Sverige. För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl.08:30 den 22 juni 2015.