Åländska spelbolaget Pafs årsgräns stoppar storspelarna

Siffrorna visar på fyra miljoner euro i minskade intäkter

Åländska penningautomatföreningen Paf visar öppet spelstatistik från de två senaste åren. Siffrorna visar att spelet för större summor minskat kraftigt och att man därmed även minskat intäkterna med hela 4 miljoner euro årligen. Den huvudsakliga förklaringen till det är att Paf förra året införde en permanent förlustgräns som gäller samtliga kunder som spelar på bolagets nätspel. Den årliga maxgränsen på 30 000 euro har gradvis implementerats sedan september 2018.

Siffrorna visar att årsgränsen och våra tuffare åtgärder inom spelansvar gör att vi tappar 4 miljoner euro i intäkter årligen, från de storspelande kunderna. Det är mycket pengar, men det är ohållbara pengar som vi inte längre tar emot, säger Christer Fahlstedt, vd för Paf.

Som ett av få verkligt nordiska spelbolag med grundtanken att värna om samhället, är det här helt rätt väg att gå för Paf. De utländska speloperatörerna från sydeuropa har en alltför stark fokus på vinster, tillägger Christer Fahlstedt.

Totalstopp för storspelarna

På grund av den årliga förlustgränsen kan Paf lova att bolaget helt stoppat storspelarna från att spela på Pafs nätspel år 2020.

- Vi kan garantera att Paf inte har några intäkter från storspelarna kvar år 2020 eftersom förlustgränsen då implementerats fullt ut. Jag kan även lova att Paf årligen kommer att presentera siffror som granskats av revisorer och som visar hur intjäningen ser ut från våra olika kundgrupper, säger Christer Fahlstedt.

Spelansvaret stärks 2019

Paf kommer att höja nivån på spelansvar ytterligare under året. Framförallt bolagets verktyg för att upptäcka riskfyllt spelbeteende kommer att utvecklas och förbättras i år. Paf är sedan tidigare ett av de ledande företagen gällande spelansvar och man har många gånger varit en föregångare på nya satsningar på spelansvar. Bland annat var Paf det första spelbolaget i världen som införde en spelvårdsförsäkring som kan användas till behandling av spelberoende.

För mer information kontakta:

Christer Fahlstedt
christer.fahlstedt@paf.com

Daniela Johansson
vice VD
daniela.johansson@paf.com
+358457 575 9181

Taggar:

Om oss

Paf är ett nordiskt spelbolag som grundades 1966 på Åland för att generera vinst till samhällsnyttiga ändamål. Vi blev ett av de första spelbolagen online när vi 1999 tog verksamheten till nätet. Många av Paf.coms spel har skapats av vår egen Games Studio och finns därmed bara hos oss. Vi är prisbelönta och branschledande inom ansvarsfullt spelande. Paf bedriver också fysisk spelverksamhet ombord på över 30 kryssningsfartyg på Östersjön och Nordsjön. Paf har cirka 400 anställda från över 30 olika länder och vi har kontor på Åland samt i Helsingfors, Stockholm, Riga, Tallinn, Oslo, Norrköping och Madrid. Paf (Ålands Penningautomatförening) licensieras och kontrolleras av Ålands landskapsregering. Under 2017 omsatte Paf-koncernen sammanlagt 116,5 miljoner euro och gjorde en vinst på 29,4 miljoner euro. Mer information finns på aboutpaf.com.