Lotta, Edward eller PewDiePie? – Här är oddsen på Årets julvärd i SVT

Nu på fredag den 20 november utser Sveriges Television Lotta Lundgren till Årets julvärd, åtminstone om oddsen från det åländska spelbolaget Paf får avgöra. Andrahandsfavorit till det prestigefulla uppdraget är Mark Levengood, följd av Edward Blom som tredjehandsfavorit.

SVT:s utnämning av Årets julvärd fortsätter traditionsenligt att engagera det svenska folket och föregås inte sällan av omfattande spekulationer. I år är inget undantag. Därför presenterar det åländska spelbolaget Paf idag oddsen på Årets julvärd i SVT.

Favoriten Lotta Lundgren spelas i nuläget till oddset 4.00 men följs tätt av flera andra folkkära tv-profiler. Efter andrahandsfavoriten Mark Levengood (odds 6.00) och tredjehandaren Edward Blom (odds 6.50), återfinns artisten Niklas Strömstedt (odds 7.50) som på senare tid vunnit många svenska hjärtan genom sitt deltagande i TV4:s musikprogram ”Så mycket bättre”.

”Genom sina populärkulturella faktaprogram om det svenska folkhemmet har Lotta Lundgren de senaste åren trollbundit en trogen vuxen tittarskara. Nu pekar mycket på att hon även kommer bli en tv-succé bland de yngre i samband med hennes medverkan i årets julkalender ”Tusen år till julafton”. Det stärker sannolikheten för ett julvärdskap i svensk public service, åtminstone enligt oddsen.” säger Mattias Lindquist, kommunikationschef på Paf.

En ny, kanske inte helt väntad kandidat på oddslistan är Felix Kjellberg, YouTube-fenomenet som förra året var Sommarpratare i P1 och som under sitt alias ”PewDiePie” driver världens största YouTube-kanal. Utses han till Årets julvärd vore det en rejäl skräll då oddset på PewDiePie uppgår till hela 100.0 gånger insatsen.

”PewDiePie skulle attrahera en helt ny publik till julsändningarna i SVT. Våra oddssättare tror dock att hans målgrupp troligen väljer datorn före tv:n, varför PewDiePies chanser att kamma hem julvärdskapet bedöms som låga. Det skulle dock onekligen vara kul att se hur han hanterade rollen som julvärd, men det är nog inte så troligt att vi får se honom sitta och skrika åt Kalle Anka i direktsändning” säger Mattias Lindquist.

Ny på listan är också superpedagogen Hans Rosling (odds 15.00) vars begripliga sätt att förklara komplex statistik och världshändelser har omfamnats av svenskar i alla åldrar.

Årets Julvärd i SVT 2015 utses på fredag den 20 november.

Odds på Årets julvärd 2015

Rikard Wolff, 75.00
Felix "PewDiePie" Kjellberg, 100.00

Källa: Paf

För mer information, kontakta:

Kommunikationschef, Paf
E-mail: mattias.lindquist@paf.com

Taggar:

Om oss

Paf grundades på Åland 1966 med det tydliga uppdraget att generera och distribuera överskott till samhällsnyttiga ändamål. Det uppdraget är fortfarande syftet med Pafs verksamhet. I dag är Paf.com en internationell speloperatör med fler än 200 spel på internet inom spelkategorierna slots, kasino, poker, odds, bingo och lotterier. Paf bedriver också en omfattande fysisk spelverksamhet med omkring 1500 spelautomater och 55 spelbord ombord på fartyg i Östersjön och Nordsjön samt på Åland. År 2017 omsatte Paf-koncernen 116,5 miljoner euro och genererade en vinst på 29,4 miljoner euro. Koncernen har närmare 400 anställda, huvudkontoret ligger i Mariehamn på Åland och kunderna finns bland annat i Finland, Sverige, Estland, Lettland och Spanien. Paf är licensierade och kontrollerade av Ålands landskapsregering. Mer information finns på www.paf.com.