• Pågen/

En nyhet och en comeback – Pågen lanserar rustik Bondlimpa och återinför Hönö Juliakaka

Pågen lanserar nu en rustik Bondlimpa – ett traditionellt och naturligt bröd med få ingredienser. Efter flera års påtryckningar från konsumenter återupptar Pågen dessutom samtidigt sitt populära recept på Hönö Juliakaka.

Pågens nya Bondlimpa är baserad på ett klassiskt svenskt bondbrödsrecept. Den rejäla karaktären hos brödet gör att det passar extra bra för den som vill ha ett mer rustikt alternativ till den klassiska sirapslimpan eller rostbröd. Likt alla Pågens matbröd är Bondlimpan bakad helt utan konserveringsmedel och spannmålet är odlat i närheten av de egna kvarnarna, där det också mals. Brödet har dessutom märkningen Från Sverige*.

• Pågen Bondlimpa är en god, saftig och matig limpa. Den är bland annat bakad på svenskt rågmjöl och skållad råg. Rågsurdeg och en skvätt bryggmalt ger den en välbalanserad och fyllig smak, säger Monica Bergen, marknadschef på Pågen.

Efterlängtad comeback
Hönö Juliakaka lanserades första gången i Pågens sortiment för nästan 20 år sedan och gjorde en tillfällig, men uppskattad comeback år 2013. Och nu kommer den alltså tillbaka igen.

• Hönö Juliakaka är en härligt luftig Hönö-produkt med lite mindre sötma. Att Juliakakan är efterlängtad råder det inga tvivel om, och det är givetvis väldigt roligt att kunna uppfylla våra konsumenters önskemål, fortsätter Monica Bergen.

Bröden finns i butik från vecka 15 och har ett rekommenderat cirkapris på 22,90 för Hönö Juliakaka och 28,90 kr för Pågen Bondlimpa.

*märkningen Från Sverige är en frivillig ursprungsmärkning som används på livsmedel som är producerade i Sverige. Mer information finns på märkningens hemsida.

För ytterligare information, kontakta:
Anna Säfström, informatör
anna.safstrom@pagen.se

Pågen AB är Sveriges ledande bageri. Vi är ett familjeföretag vars bagartradition började redan 1878. Varje dag förser vi brödälskare över hela Europa med Pågen® bröd, Gifflar™ och KRISPROLLS® skorpor. Vi omsätter 2,7 miljarder SEK och har 1400 medarbetare som bakar med kärlek. Läs mer på www.pågen.se