Den nya mannen – om pojkar, män och slutet på könskampen

Report this content

På kvinnodagen den 8 mars 2019 släpper jämställdhetsexperten Viktoria Saxby en bok som kommer att förändra vår syn på jämställdhet och manlighet i grunden: Den nya mannen – om pojkar, män och slutet på könskampen. Jämställdhet är nämligen inte en kvinnofråga – jämställdhet är snarare mirakelkuren för ett framgångsrikt liv. För män – för oss alla.

Vad ger oss mindre fysisk och psykisk ohälsa? Färre självmord? Mindre våld? Mindre stress? Färre skilsmässor och separationer? Färre finanskriser? Mindre fattigdom, krig och terrorism? Svaret: jämställdhet.

Men jämställdhet kräver en ny sorts maskulinitet. Det är först när vi får kunskap om fördelarna med den nya manligheten som en verklig förbättring kommer att ske. Viktoria Saxbys bok ger oss den kunskapen.

Den nya mannen är boken för dig som vanligtvis inte läser “såna här” böcker. Den här boken handlar om vad män tjänar på jämställdhet. Den nya sortens manlighet leder till att

• dina söner får högre betyg
  • du blir en mer omtyckt chef
  • ditt företag blir mer innovativt, produktivt och effektivt
  • din arbetsmiljö blir sundare och mer attraktiv
  • du kan locka de främsta talangerna till ditt företag
  • ditt företag drabbas av färre sjukskrivningar och snabbare löser konflikter
  • du blir mer konkurrenskraftig och stresstålig
  • du bygger starkare varumärken, skapar bättre produkter och tjänar mer pengar
  • du får bättre hälsa, ett längre liv och bättre sex
  • livet blir lyckligare och mer meningsfullt.

Både män och kvinnor vinner på den nya tidens manlighet. Mirakelkuren stavas jämställdhet.

Viktoria Saxby har arbetat med jämställdhet i 25 år. I Den nya mannen belyser hon hur (o)jämställdhet hänger ihop med allt från familjerelationer och personlig hälsa till ekonomisk tillväxt, befolkningsmängd och migration – ja, hela vår framtid.

I motsats till mycket annat i jämställdhetsdebatten handlar den här boken inte om att skapa motsättningar mellan män och kvinnor. Det är nämligen hög tid att sluta tänka på jämställdhet som en maktkamp mellan könen. Alla vinner på jämställdhet. Den nya mannen är en hjälp på vägen.

Titel: Den nya mannen - Om pojkar, män och slutet på könskampen

Författare: Viktoria Saxby

Utgivning: 8 mars 2019

Band: Inbunden