Bakom kulisserna - Hur TV-bilden överförs från OS i Aten och hem till din TV-soffa med hjälp av Panasonic Aten, 13 augusti 2004 - Olympiska spelen är det största sportevenemanget i världen och sändningarna därifrån kan ses av mer än 3,9 miljarder människor världen över. Tack vare modern elektronik kan också de som inte har möjlighet att närvara i Aten uppleva spänningen från de olympiska spelen 2004 via sina TV-apparater. Panasonic har en viktig roll i att överföra de olympiska spelen till TV-tittarna runt om i världen. Athens Olympic Broadcasting (AOB) har valt DVCPRO 50 VTR som sitt officiella videoinspelningsformat. Panasonic bidrar med en stor mängd inspelningsutrustning, t.ex. 100 stycken DVCPRO50 VTRs, inklusive AJ-SD955/AJ-SD930 VTRs med variabel slowmotion-uppspelning vid den internationella inspelningscentralen (IBC), och 200 proffskameror som används ute på de olika olympiska arenorna. Häribland kan nämnas 100 videokameror av typen AJ-SDX900, som kan ta 25 bilder per sekund och som är omställningsbara mellan formaten 6:9 och 4:3. AJ-SDX900 har möjlighet till progressiv scanning och kan spela in digitalt ljud i 48-kHz/16-bit på alla fyra kanalerna. Panasonic bidrar också med 1 600 kvalitetsmonitorer, varav 1 100 LCD-skärmar. Dessa installeras för redigerarna och den tekniska personalen vid redigeringsborden och i sändningscentralen vid IBC. För allra första gången förser Panasonic också IBC med sina tekniskt avancerade DVD-RAM Video Recorders - 40 stycken DIGA DMR-E55. Dessa imponerande DVD-recorders kan spela in upp till 16 timmar i EP-läge på en 9,4 GB dubbelsidig disk, och en progressiv scanningsterminal optimerar den vertikala upplösningen vid både PAL och NTSC-källor, när den ansluts till en plasma-panel, LCD-TV eller LCD-projektor. Tack vare denna kombination av VTRs, videokameror, DVD-RAM Video Recorders och monitorer kommer TV-bolagen att kunna producera och sända 3 800 timmar material, direktsänt och inspelat, från de olika grenarna runt om i Aten. Dessutom tar många TV-bolag med sig egen utrustning för att ta ytterligare bilder, göra direktsända intervjuer med olympierna eller intressanta reportage från de olika aktiviteterna runt OS i Aten. Ofta använder även de DVCPRO-utrustning från Panasonic, inklusive utrustning för HDTV. En del bolag ger sig själva ett försprång genom att använda Panasonics HDTV-utrustning. En del TV-stationer provar nästa generations DVCPRO, de bandlösa P2-videokamerorna från Panasonic, som använder sig av ett SD-minneskort i stället för band. Panasonics personal finns på plats dygnet runt under de olympiska spelen. Och för TV-tittare i andra tidszoner i världen som inte vill slå på TV:n mitt i natten gör Panasonics DVD-recorders med inbyggd hårddisk att de kan spela in flera timmar av sporthändelser, till och med i High Definition-format. Mediakontakt: Brendon Gore Tel: +44 (0)208 899 2217 E-post: Brendon.Gore@matsushita-europe.com Camilla Skörd Tel: +46 (0)8 680 26 52 E-post: camilla.skord@eu.panasonic.com Matsushita Electric Industrial Co., Ltd., best known for its Panasonic brand name, is a worldwide leader in audio visual equipment. Based in Osaka, Japan, the company recorded consolidated sales of US$71.92 billion for the fiscal year ended March 31, 2004. Matsushita's shares are listed on the Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:MC), Euronext Amsterdam and Frankfurt stock exchanges. For more information on Panasonic's audio visual equipment and the Olympics visit our website at http://panasonic.co.jp/olympic/. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se

Om oss

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företagets konsoliderade netto omsättning under det senaste verksamhetsåret som slutade 31 mars 2011 var c:a 79 miljarder EUR. Bolagets huvudkontor har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:PC). Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se