Panasonic bidrar med High Definition-TV vid de olympiska spelen i Aten 2004

Panasonic bidrar med High Definition-TV vid de olympiska spelen i Aten 2004 Aten, 13 augusti 2004 - Tekniskt sett innebär de olympiska spelen i Aten 2004 ett generationsskifte i och med den ökade användningen av High Definition-TV (HDTV). HD-formatet ger en mycket högre upplösning än det traditionella TV-formatet Standard Definition (SDTV) och ger en enastående bildkvalitet med närapå 3D-känsla. HDTV är redan nu mycket vanligt i länder som Australien, Kina, Korea och USA. I Europa har övergången till HDTV gått långsammare, men det finns tecken på ett ökat intresse för HDTV även här, om man ser till försäljningen av HD-kompatibla TV-apparater och DVD-spelare. Flera TV-stationer planerar att producera och sända sina sändningar från OS i Aten i HD-format. Panasonic spelar här en viktig roll som leverantör av den utrustning som TV-bolagen behöver för att kunna gå över till HD. Athens Olympic Broadcasting (AOB), som är värd för OS-sändningarna från Aten 2004, har valt Panasonic DVCPRO 50 som sitt officiella videoinspelningsformat och använder sig av en mängd inspelningsutrustning, videokameror och bildskärmar från Panasonic. De använder också Panasonics mångsidiga HD-VTR AJ-HD1200A som hanterar såväl HD- som SD-signaler. Andra bolag som sänder från OS, och som redan köpt in egna HD-produkter, till exempel proffsvideokameran DVC Pro HD från Panasonic, kommer att ha med sig sin utrustning till Aten för att producera, redigera och sända ytterligare HD-sändningar till sin hemmapublik. Medan världens främsta idrottsutövare kämpar för att slå sina rekord i OS i Aten övervinner Panasonic tekniska utmaningar på ljud- och bildarenan. De olympiska spelen ger en helt unik möjlighet för Panasonic att demonstrera sina tekniker, som hjälper folk runt hela världen att delta i dramatiken och spänningen vid historiska sporthändelser. Mediakontakt: Brendon Gore Tel: +44 (0)208 899 2217 E-post: Brendon.Gore@matsushita-europe.com Camilla Skörd Tel: +46 (0) 8 680 26 52 E-post: camilla.skord@eu.panasonic.com Matsushita Electric Industrial Co., Ltd., best known for its Panasonic brand name, is a worldwide leader in audio visual equipment. Based in Osaka, Japan, the company recorded consolidated sales of US$71.92 billion for the fiscal year ended March 31, 2004. Matsushita's shares are listed on the Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:MC), Euronext Amsterdam and Frankfurt stock exchanges. For more information on Panasonic's audio visual equipment and the Olympics visit our website at http://panasonic.co.jp/olympic/. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se

Om oss

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företagets konsoliderade netto omsättning under det senaste verksamhetsåret som slutade 31 mars 2011 var c:a 79 miljarder EUR. Bolagets huvudkontor har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:PC). Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se