Panasonic får utmärkelserna årets europeiska DV-videokamera och Årets europeiska videoprojektor av EISA Awards Den 17 augusti blev det klart att EISA utser Panasonics NV-GS400 till årets europeiska DV-videokamera 2004/2005. Det är sjätte året i rad som en Panasonic-kamera utses till årets videokamera. EISA (the European Imaging and Sound Association) är en prestigefylld organisation sammansatt av representanter från 50 olika facktidningar inom ljud, video, foto och mobil elektronik från 20 länder i Europa. "Panasonic NV-GS400 är den första videokameran för den privata marknaden med 3 CCD teknik och äkta 16:9 format som i Pro Cinema läget, utnyttjar hela videobilden och ger möjlighet till progressiv filmning i 25p". Domarna skriver vidare i sitt utlåtande att "Denna 3CCD-videokamera är utrustad med en kraftfull Dicomer 12x zoomlins från Leica (motsvarar 37,6-451mm), med optisk bildstabilisator och stereozoom-mikrofon av hög kvalitet. NV-GS400 kan också användas som digital stillbildskamera med elektronisk blixt och det går att spara bilder på upp till 4 megapixel på ett minneskort av typen Secure Digital eller Multimedia Card." För första gången har Panasonic också fått pris i kategorin Videoprojektorer. Det är Panasonics PT-AE500E, som av hemmabiopanelen röstats fram som Årets europeiska videoprojektor. "Med PT-AE500E har Panasonic skapat en videoprojektor som, till ett överkomligt pris, uppfyller professionella krav vad gäller bildupplösning, kontrastomfång och färgåtergivning" löd domarnas kommentar. "En komplett uppsättning av analoga ingångar kompletteras av en digítal DVI-D/HDCP-anslutning som accepterar signaler på upp till 720 p, och komprimerat 1 080i. EISA kommenterar att "projektorn är utrustad med alla de funktioner man vanligen förväntar sig, inklusive ett läge för dämpad ljudnivå, men sätter bildkvaliteten i första rummet. " Presskontakt: Camilla Skörd Tlf: +46 (0) 8 680 26 52 E-mail: Camilla.Skord@eu.panasonic.com EISA Awards EISA Awards delas årligen ut som ett erkännande till nya produkter som kombinerar den mest avancerade tekniken med funktionalitet, design, ergonomi och prisvärdhet. Produkter från Panasonic och Technics har ofta belönats med EISA awards och har fått inte mindre än 23 utnämningar sedan 1992. EISA:s video- och hemmabiopanel består av chefredaktörer tekniska redaktörer från större tidskrifter inom ämnena foto, video, ljud, hemmabio och mobil elektronik från upp till 20 europeiska länder, däribland: Alt om Foto & Video (Danmark), Alta Fidelidad (Spanien), Audio (Portugal), Audio (Polen), Audio Review (Italien), Digital Video Home Theatre (Italien), DVD & Hjemekino (Norge) Heimkino (Tyskland), High Fidelity (Danmark), HiFi News (Storbritannien), HiFi Video home Cinema (Frankrike), Kameralehti (Finland), Ljud & Bild (Sverige), Media Totaal (Nederländerna), Media Expert (Schweiz), Mix Life Video (Polen), ITM Prakitker MM&E (Österrike), Prestige Audio Video (Frankrike), Sound Vision (Grekland), Stereo & Video (Tjeckien), Stereo & Video (Ryssland), Sztereo (Ungern), Video Popular (Spanien), Stereo (Tyskland) och Digital Vision (Grekland). Matsushita Electric Industrial Co., Ltd., best known for its Panasonic brand name, is a worldwide leader in the development and manufacture of electronic products for a wide range of consumer, business, and industrial needs. Based in Osaka, Japan, the company recorded consolidated sales of US$71.92 billion for the fiscal year ended March 31, 2004. Matsushita's shares are listed on the Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:MC), Euronext Amsterdam and Frankfurt stock exchanges. For more information on the company and its Panasonic brand, visit the Matsushita website at http://www.panasonic.co.jp/global/ ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/19/20040819BIT21680/bild.html Bilder

Om oss

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företagets konsoliderade netto omsättning under det senaste verksamhetsåret som slutade 31 mars 2011 var c:a 79 miljarder EUR. Bolagets huvudkontor har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:PC). Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se