Panasonic förbättrar bränsleförbrukningen i bilar

Panasonics 12V Energy Recovery System, som använder nickel- metallhydrid (Ni-MH) batterier, är installerat i de nya modellerna från Nissan Motor Co , Ltd och Mitsubishi Motors Corporation , Nissan DAYZ Roox * och Mitsubishi eK Space **. De nya modellerna har designats och utvecklats för den japanska marknaden genom NMKV Co, Ltd, ett bolag som bildats av de två biltillverkare.

Den ökande miljömedvetenheten gör att konsumenterna i allt högre grad väljer miljöbilar så som elektriska hybridbilar (HEV) eller bilar som använder ett automatiskt start/stopp system i jakten på lägre bränsleförbrukning. Konventionella start/stopp system är beroende av ett enda blybatteri för att ta hand om allt el behov i bilen, starta motorn, hålla igång luftkonditioneringen m.m när motorn är avstängd , vilket innbär att blybatteriet används väldigt ofta. Panasonics 12V Energy Recovery System löser inte bara detta problem utan förbättrar även bränsle ekonomin genom att använda återvunnen energi effektivt och kan därmed även förlänga livslängden på huvud batteriet i bilen. Detta bidrar till ökad prestanda för bilar med start/stopp system.

Panasonic satsar nu ännu mer resurser på utvecklingen och kommersialiseringen av högpresterande batterier och batterisystem för miljöbilar och hoppas därmed kunna expandera den verksamheten globalt. Redan nu använder flera biltillverkare runt om i världen av elbilar, laddhybrider och HEV modeller batteri lösningar från Panasonic.

* Ej modeller med turbo motor

** Ej eK Space Custom T

För mer information, vänligen kontakta:

Christer Ericsson, Panasonic Nordic, christer.ericsson@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Sedan starten 1918 har företaget expanderat globalt och driver nu över 500 konsoliderade företag över hela världen Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan och redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,30 biljoner yen (68 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2013. Panasonic arbetar för att skapa nya värden genom sina innovationer och hoppas att det kan underlätta i livet och skapa en bättre värld för våra konsumenter. För mer information om Panasonic besök företagets webbplats på http://panasonic.net/.

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 80 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, Vitvaror, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, telekommunikation, övervakning, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se

Taggar: