Panasonic fortsätter sin tradition att stödja de olympiska spelen i Aten som världsomfattande olympisk partner Aten den 22 juli, 2004 - Panasonic återupptar sin tradition vid de olympiska spelen i Grekland. Panasonics olympiska engagemang började vid de olympiska spelen i Los Angeles 1984, som försågs med jättelika Astrovision-skärmar, professionella RAMSA-ljudsystem och sändningsutrustning. Som världsomfattande olympisk partner har Panasonic gett både finansiell och teknisk support sedan 1988. Till OS i ATEN 2004 bidrar Panasonic med det historiskt mest omfattande antalet ljud- och bildprodukter någonsin i stödjandet av de olympiska spelen, i tillägg till sin avancerade digitala sändningsteknik. Medan världens toppatleter kämpar för att slå sina rekord i spelen som utspelas vart fjärde år så övervinner företaget utmaningar på ljud- och bildarenan. De olympiska spelen ger en helt unik möjlighet att demonstrera Panasonics tekniker, som hjälper folk runt hela världen att delta i dramatiken och spänningen i historiska sporthändelser. Panasonic har varit med i programmet ända sedan den internationella olympiska kommittén introducerade olympiska partner och stött spelen i följande kategorier: Ljudutrustningssponsor i de olympiska spelen 1988 i Calgary och Seoul (olympiska partnerprogrammets första år), samt i vinter-OS 1992 i Albertville och OS 1992 i Barcelona (andra året), ljud- och bildsponsor 1994 i Lillehammer och 1996 i Atlanta (tredje året), samt 1998 i Nagano och 2000 i Sydney (fjärde året), och sedan sponsor av ljud-, bild- och inspelningsutrustning 2002 i Salt Lake City och 2004 i Aten (femte året). Som teknikpartner började Panasonic med att utrusta den internationella sändningscentralen i Seoul och Calgary med digital sändningsteknik, och i april 2004 lanserade Panasonic nästa generations världsomfattande professionella, digitala sändningssystem i DVCPRO P2-serien. Athens Olympic Broadcasting (AOB) valde DVCPRO 50 VTR som sitt officiella videoinspelningsformat. Sedan OS 1996 i Atlanta har företaget även försett spelen med Astrovision-storbildsskärmar, TV-apparater och andra produkter utöver sändningsutrustningen. Vid vinter-OS i Nagano levererade Panasonic de professionella RAMSA-ljudsystemen till spelen och alla händelser runt omkring, som nationalsången vid medaljceremonin. I OS 2004 i ATEN, där 10 500 atleter samlas från 202 länder och platser för att tävla i 35 grenar, bidrar Panasonic med 14 Astrovision, 11 DLP®-projektorer (digital ljusbearbetning), 35 professionella RAMSA-ljudsystem, inklusive 1 200 högtalare och mer än 15 000 plasmaskärmar och TV:ar m.m. Med Panasonics tekniker ska levande och verklighetstrogna bilder och ljud från de olympiska spelen överföras till publiken i Aten och till vardagsrummen i hela världen. Panasonic bidrar även med ett toppmodernt videobibliotekssystem till det olympiska museet i Lausanne, Schweiz. Detta omfattar en DVCPRO-hybridstation och DVCPRO-videoserversystem med kapacitet upp till 720 DVCPRO-videokassetter av öppnings- och stängningsceremonier och OS-händelserna. Med bara ett knapptryck på någon av de 16 videomonitorerna som finns utplacerade i det olympiska museet kan besökare snabbt hämta fram högkvalitativa programinspelningar från antingen DVCPRO-videoservern eller DVCPRO-stationsystemet. Stödjandet av de olympiska spelen har blivit en tradition hos Panasonic. Företaget har redan åtagit sig att stödja vinter-OS 2006 i Torino och OS 2008 i Peking som olympisk sponsor (sjätte året i olympiska partnerprogrammet). Mediakontakt: Brendon Gore Tel: +44-(0)-208 899 22 17 E-post: Brendon.Gore@matsushita-europe.com Om Panasonic Matsushita Electric Industrial Co. Ltd., som är mest känt för sitt varumärke Panasonic, är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för ett brett spektra av privat- och företagsmarknaden. Företaget har sitt säte i Osaka, Japan. Den konsoliderade försäljningen uppgick till 71,92 miljarder dollar vid slutet av räkenskapsåret 2004, den 31 mars. Matsushitas aktier är listade på börserna Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:MC), Euronext Amsterdam och Frankfurt. Mer information om företaget och varumärket Panasonic fås på Matsushitas webbplats http://www.panasonic.co.jp/global/top.html. # # # ® DLP är ett varumärke som tillhör Texas Instruments Incorporated ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/29/20040729BIT20170/wkr0001.pdf

Om oss

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företagets konsoliderade netto omsättning under det senaste verksamhetsåret som slutade 31 mars 2011 var c:a 79 miljarder EUR. Bolagets huvudkontor har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:PC). Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se