Panasonic lanserar adapter för HD-PLC Ethernet i Norden

Medger överföringshastigheter upp till 190 Mbps via det existerande elnätet.

Panasonic Communications Co., Ltd (PCC), dotterbolag till Matsushita Electric Industrial Co., Ltd, lanserar under Januari en nätverksadapter som bygger på ny teknik för datakommunikation över elnätet, “HD-PLC Ethernet”.
Den första modellen ut heter ”BL-PA100KTCE” och innehåller ett startpaket med 2 st. enheter.

Med BL-PA100 kan man koppla upp sig mot tex Internet var som helst i hemmet genom att enkelt ansluta enheten till något av husets eluttag.
En sofistikerad lösning för hemmanätet, utan komplicerade sladdar.
BL-PA100 ”ethernet adaptor”, är tillgänglig i de nordiska länderna fr.o.m. 15 Januari 2007, och använder sig av HD-PLC-teknologin med hastigheter upp till 190 Mbps (via ”physical layer”).
Detta ger en stabil och säker kommunikationsteknik som kan samverka med övriga elektriska enheter i hemmet.

Med det kraftigt ökande antalet nätverksanslutningar i Svenska hem under de senaste åren så finns idag ett stort behov av enklare tillvägagångssätt vid installation av nätverk & nätverkskomponenter med bibehållen hög säkerhet. Den nya kompakta adaptern från Panasonic, mäter endast 121x40x70mm, ger en enkel lösning till detta problem.

BL-PA100 använder sig av det existerande elnätet, vilket innebär att det inte krävs något extra kablage mellan rummen för att skapa ett säkert LAN-nätverk.
Till skillnad från trådlösa nät, ger nät med “HD-PLC” en stabil och robust lösning som sömlöst transporterar stora mängder data, tex HD (high definition)-video och ”streamning” av musik.
Med en kryptering på 128 bitar ger BL-PA100 samma nivå av skydd som de flesta Internet-banker och köp-sajter.

BL-PA100KTCE innehåller 2 st. förkonfigurerade enheter - varav den ena används som ”master” och den andra som ”terminal”.
Enkelheten gör att i princip vem som helst kan starta upp ett säkert nätverk utan användning av en PC.
Anslut ”master-enheten” i en elkontakt och koppla till bredbandsrouter/modemet. Koppla därefter in ”terminal-adaptern” till ett eluttag i valfritt rum där man vill nå nätverket.
En PC eller andra nätverksklienter, som tex IP-kameror från Panasonic, kan sedan anslutas till Ethernet-porten på ”terminal-adaptern”.
Alla nätverksklienter kan därefter tex nå internet och även kommunicera med varandra.

Lägga till fler “terminal-adapters” är också enkelt. Anslut en extra ”terminal-adapter” till samma elkontakt som ”master-enheten” och tryck på ”Setup-knappen” till båda enheterna samtidigt för att registrera den. När enheten är registrerad, kan adaptern anslutas till elkontakter var som helst i huset. Även klienterna kan anslutas till vilken terminal-adapter som helst i huset för att kommunicera på nätverket.
Totalt kan 15 st. terminal-adaptrar anslutas till systemet. Ca. pris ink. moms är 1595:-SEK, BL-PA100KTCE och 895:-SEK, BL-PA100CE (extra enhet).