Panasonics DVD recorder 2006 erbjuder enklare användning, högre bildkvalitet och högre lagringskapacitet

2006 års serie DMR-EH65: DVD recorder med hårddisk (250 GB6) och plats för SD-kort DMR-EH55: DVD recorder med hårddisk (160 GB6) och plats för SD-kort DMR-ES35V: DVD recorder kombinerad med VHS DMR-ES15: DVD recorder Panasonic bekräftar nu sin branschledande ställning när det gäller DVD recorder, och erbjuder fyra nya modeller i DIGA-serien (DMR-EH65/EH55/ES35V/ES15). Alla dessa ger ännu bättre användarvänlighet, högre bildkvalitet både för inspelning och uppspelning, och högre lagringskapacitet.

DMR-EH65 är Panasonics flaggskeppsmodell och är utrustad med en HDMI-kontakt som gör att det med en enda kabel enkelt går att sända ljud och bild med hög kvalitet till annan HDMI-kompatibel utrustning. Den har också HDAVI-kontroll vilket gör det hela ännu bekvämare. När enheten ansluts till en Panasonic VIERA TV till exempel, innebär HDAVI-kontrollen att du kan sätta på både DVD-spelare och TV genom att bara trycka på en enda knapp på fjärrkontrollen. Samtidigt görs automatiskt rätt inställningar och uppspelningen startar. När DVD recordern är ansluten till en kompatibel receiver, kan du sätta på eller stänga av hela hemmabioanläggningen med en enda knapp. Varje komponent behöver nu alltså inte kopplas på och stängas av var för sig, och du behöver inte heller välja ingångskälla manuellt. Bildkvaliteten har också förbättrats med HD uppkonvertering som ger DVD-filmer och annat innehåll en bildkvalitet som är jämförbar med full högupplösning (720p/1080i). ENKEL FUNKTION Alla DIGA DVD recorders är enkla och bekväma att använda tack vare supermultiformatinspelning och -uppspelning, vilket innebär att användarna kan spela alla DVD-skivor oavsett format. DIGA-modellerna kan spela in och spela upp följande format: DVD-RAM, DVD-R, DVD-R DL (1), DVD-RW (2), +R, +R DL, +RW. De kan dessutom spela upp DVD-Audio, DVD-Video, Video CD, SVCD, Audio CD (CD-DA), CD-R/RW (3) MP3 (4)/JPEG och DivX-skivor. Med den unika funktionen 1-Sec. Quick Start Recording (5) har användarvänligheten förbättrats ytterligare. Spelarna har också en ny förenklad navigationsmeny som gör det enkelt att välja önskad funktion. Funktionen Auto Drive Select innebär att du inte längre behöver använda fjärrkontrollen för att skifta mellan t.ex. DVD och hårddisk, utan nu går det att börja uppspelningen så snart en DVD-skiva eller ett SD-minneskort har satts i. Nya funktioner så som automatisk slutbränning (s.k finalize) av DVD-R har också gjort användningen enklare. DIGA-serien spelar även in på DVD-R DL-skivor (dual layer), +R DL-skivor (double layer) och ger utökad inspelning på en enda DVD-R/+R-skiva. HÖG BILD- OCH LJUDKVALITET Tack vare en ny 108-MHz/12-bitars DAC (omvandlare digital till analog) ger DIGA-modellerna nu ännu bättre uppspelningskvalitet. Med det unika inspelningsläget 2x LP kan DIGA-modellerna spela in med upp till 500 linjers horisontell upplösning, vilket ger bilder som är dubbelt så skarpa som från vanliga LP-inspelningar. Då går det att spela in i LP-läge med samma horisontella upplösning som i SP-läge, vilket gör att du med t.ex DMR-EH65 kan lagra ungefär 222 timmars högkvalitativ inspelning på enhetens 250GB (6) hårddisk. Det innebär att du kan spela in sex timmars TV-program varje dag i över en månads tid och med fantastisk SP-kvalitet på bilderna. Tillsammans med dessa fantastiska bilder kan DIGA också ge en lika imponerande ljudkvalitet. Ljudkällorna kan återges mycket naturligt tack vare en 192-kHz 24-bitars DAC som används i rena ljudkomponenter. Hårddiskmodellerna innehåller också SILMIC elektrolytkondensatorer som tillverkas av det högt ansedda företaget Elna Co., Ltd. Dessa kondensatorer har ett silkesfiberbaserat elektrolytiskt papper, som är extremt tåligt mot vibrationer. I hårddiskmodellerna finns en särskild dämpare som minskar vibrationer och därmed förhindrar resonans i höljet. Vidare har fläktbruset avsevärt kunnat minskas tack vare unik Panasonic-teknik som optimerar fläktstyrningen, och detta sänker också själva driftsljudet. Denna specialdämpare och det minskade fläktljudet bidrar till att göra DIGA mycket tystgående, endast 30 dBA. DIGITAL KOMMUNIKATION Med SD-kortplatsen (7) på DMR-EH65 och EH55 öppnas möjligheter till en mängd enkla funktioner. Den här kortplatsen innebär att du kan titta på stillbilder (JPEG/TIFF) och video (SD Movie MPEG2) som har spelats in på ett SD-minnekort. Du kopierar bara det inspelade till hårddisken eller DVD-RAM och spelar sedan upp det. Detta är ett enkelt sätt att samla foton och film från olika källor och lagra dem på ett enda ställe. Med DMR-EH65 och EH55 går det att spela in både rörliga bilder och stillbilder på samma DVD-RAM-skiva, vilket innebär att du kan samla dina favoritfoton och favoritvideos på en enda skiva och skapa skivor med speciella teman, till exempel 50-årsfesten, Semesterresan eller Babyns första år. Alla DIGA-modeller i 2006 år serie är utrustade med DV-ingång så att det ska gå lätt föra över film från videokamera. Filmerna sparas i en spellista som gör det är enkelt att hämta dem och redigera dem för långtidslagring i arkiv. 1. På skivor med två eller dubbla lager går det att spela in ett andra lager när det första lagret har stängts. 2. Det går bara att spela in i DVD/Video-format. 3. För innehåll som spelats in på CD-R/RW-media från cd-skivor för personligt bruk. Spelbarheten kan variera beroende på innehåll och skiva. Den här enheten kan spela ljud CD-R och CD-RW-skivor i CD-DA-format Det kan hända att vissa CD-R eller CD-RW inte går att spela på grund av inspelningsförutsättningarna. a. MP3-ljudavkodningsteknik med licens från Fraunhofer IIS och Thomson Multimedia. b. [EH65]När strömmen har kopplats på startar inspelningen cirka 1 sekund efter det att REC-knappen har tryckts in. 4. [EH55] När strömmen har kopplats på startar inspelningen cirka 1 sekund efter det att REC-knappen har tryckts in. 5. [ES35V/ES15] Från avstängt läge börjar inspelningen på DVD-RAM cirka en 1 sekund efter det att knappen Power har tryckts in och 6. därefter REC-knappen (Quick Start Mode). a. GB = en miljard byte. Användbar kapacitet är dock lägre. b. DMR-EH65/EH55 kan ta emot SD-minnekort. Den stöder filer med DCF-baserade stillbilder (JPEG) som har tagits med digitalkamera. Den stöder inte ljud, rörliga bilder eller stillbildsfiler som inte överensstämmer med DCF-standarder (t.ex. MOTION JPEG), och inte heller 7. andra stillbildstyper än JPEG/TIFF. När du sparar stillbilder på hårddisken rekommenderar vi att du också kopierar dem till ett SD-minneskort eller en DVDRAM-skiva. DVD recorder med hårddisk (250 GB6) och SD-plats DMR-EH65 ENKEL FUNKTION ? HDAVI-kontroll ? HDMI anslutning ? Inspelning och uppspelning i supermultiformat ? Quick Start för inspelning ? Nytt enkelt användargränssnitt HÖG BILDKVALITET ? Hög upplösning (1080i/720p ) vid uppkonvertering med HDMI ? 2 x LP horisontell upplösning (500 linjer) ? VCR-kopiering med TBC & DNR ? 443 inspelningstimmar till hårddisken (EP [8H] Mode) LIFE BOX [Arkiv] ? Fotoförvaring & snabbvisning med SD-plats ? SD Movie (MPEG2) filminspelning & uppspelning med SD-plats ? DV autoinspelning och playlistfunktion DVD recorder med hårddisk (160 GB6) och SD-plats DMR-EH55 ENKEL FUNKTION ? Inspelning och uppspelning i supermultiformat ? Quick Start för inspelning ? Nytt enkelt användargränssnitt HÖG BILDKVALITET ? 2 x LP horisontell upplösning (500 linjer) ? VCR-kopiering med TBC & DNR ? 284 inspelningstimmar till hårddisken (EP [8H] Mode) LIFE BOX [Arkiv] ? Fotoförvaring & snabbvisning med SD-plats ? SD Movie (MPEG2) filminspelning & uppspelning med SD-plats ? DV autoinspelning och playlistfunktion DVD recorder med VHS DMR-ES35V ENKEL FUNKTION ? Inspelning och uppspelning i supermultiformat ? 2-vägskopiering med en knapptryckning ? Quick Start för inspelning på DVD-RAM3 ? Nytt enkelt användargränssnitt HÖG BILDKVALITET ? 2 x LP horisontell upplösning (500 linjer) ? VCR-kopiering med TBC & DNR LIFE BOX [Arkiv] ? DV autoinspelning och playlistfunktion DVD recorder DMR-ES15 ENKEL FUNKTION ? Inspelning och uppspelning i supermultiformat ? Quick Start för inspelning på DVD-RAM3 ? Nytt enkelt användargränssnitt HÖG BILDKVALITET ? 2 x LP horisontell upplösning (500 linjer) ? VCR-kopiering med TBC & DNR LIFE BOX [Arkiv] ? DV autoinspelning och playlistfunktion Specifikationerna kan ändras utan föregående meddelande om detta.