Panasonic lanserar uthållig laserprojektor för utbildningsmarknaden

Panasonic kommer under ISE-mässan i Amsterdam i februari att presentera en ny 1-Chip DLP™ SOLID SHINE laser/fosfor-projektor, avsedd för utbildningsmarknaden.

Stockholm, 20 januari 2016 – Panasonics nya projektor PT-RZ570 använder den senaste DLP™-modulen med WUXGA-upplösning och nästa generations solid-state-laserdioder.

- PT-RZ570 är en kompakt projektor inriktad på att uppnå en optimal balans mellan pris och prestanda, säger Hartmut Kulessa, Panasonic Projector Marketing Manager. Projektorn är en kombination av 5 200 lumen ljusstyrka, högklassig bildkvalitet, 20 000 timmars underhållsfri drift och praktiska funktioner, vilket gör den perfekt anpassad för användning i medelstora klassrum med upp till 50 elever.

Projektorn är en kombination av olika teknologier, inklusive ett effektivt kylsystem och en kylfläns, med ett driftljud på endast 29 dB i tyst läge. PT-RZ570 har en inbyggd DIGITAL LINK-funktion, som möjliggör överföringar av video- och kontrollsignaler över en enskild kabel (upp till 150 m), en kontrastnivå på 20 000:1, samt valfri 360 graders installation.

PT-RZ570 levereras i mars 2016, men presenteras redan i februari på ISE-mässan i Amsterdam ihop med två andra 5 200 lumen projektorserier - PT-EZ590 och PT-FZ570. PT-EZ590 har utbytbara objektiv för utbildnings- eller företagsinstallationer som kräver flexibel projektorpositionering, medan PT-FZ570-serien har fasta objektiv med stort zoom- och lutningsavstånd, vilket gör dem särskilt lämpade för utbyte av befintliga projektorer.

Besök gärna Panasonic-montern i Hall 1 H20 på ISE2016, Amsterdam RAI, 9–12 februari, för att se en demonstration av alla tre ovanstående produkter. För mer information om Panasonics Visual System-produkter, var vänlig besök http://business.panasonic.se/visual-system/.

Se gärna bifogat engelskt pressmeddelande.

För vidare information, vänligen kontakta:

Mats Jansson
Sales Manager

mats.jansson@eu.panasonic.com
Torbjörn Mähler
Product & Marketing Manager

torbjorn.mahler@eu.panasonic.com

Om Panasonic System Communications Company Europe (PSCEU)
PSCEU är den Europeiska delen av Panasonic Systems Communications Company, Panasonics globala B2B division. PSCEU:s mål är att förbättra arbetsvillkoren för yrkesfolk samt förbättra deras organisationers effektivitet och resultat. Vi hjälper organisationer samla in, beräkna och kommunicera många typer av information: bilder, röst- samt textdata. Produkterna omfattar PBX telefonväxlar, dokumentskrivare, professionella kameror, projektorer, stora visuella skärmar, stryktåliga mobila datorer, samt övervaknings- och brandalarmlösningar. Med cirka 400 anställda, ingenjörsexpertis i design, global projektledningsförmåga och ett stort europeiskt partnernätverk erbjuder PSCEU oöverträffad kompetens på sina marknader.

PSCEU är indelat i fyra olika områden:

• Communication Solutions inkluderar professionella skanners, multifunktionella skrivare, telefonsystem samt HD-videokonferenssystem.
  • Visual System Solutions inkluderar projektorer och professionella skärmar. Panasonic är marknadsledande inom projektorer med 28 procent omsättningsandel (1:a kvartalet 2014).
  • Professional Camera Solutions inkluderar Broadcast-, ProAV- och Industrial Medical Vision (IMV)-teknologier. Panasonic är en av de två ledande leverantörerna av professionell kamerautrustning i Europa.
  • Security Solutions omfattar videoövervakningskameror och inspelningsenheter, video intercom system, access control, inbrott- och brandalarmsystem.
  • Computer Product Solutions omfattar Toughbooks robusta bärbara datorer, Toughpads tåliga datorplattor för företag och elektroniska point-of-sales-system (EPOS). Som marknadsledande i Europa hade Panasonic Toughbook en europeisk marknadsandel på 66,4 procent för robusta bärbara datorer och 50,4 procents marknadsandel på tåliga datorplattor för företag 2013 (VDC, mars 2014).

Om Panasonic
Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Sedan starten 1918 har företaget expanderat globalt och driver nu över 500 konsoliderade företag över hela världen. Företaget, som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan, redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,70 biljoner yen (71,5 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2014. Panasonic arbetar för att skapa nya värden genom sina innovationer och strävar efter att göra livet lättare och skapa en bättre värld för konsumenterna. För mer information om Panasonic, besök företagets webbplats på http://panasonic.net