Ökat användande av datorplattor på arbetsplatser ställer nya krav på hållbarhet

Report this content

Stockholm, 24 januari 2014. Drygt varannan person som använder datorplattor i jobbet har upplevt problem med enheten ett flertal gånger under de senaste två åren enligt en undersökning som Panasonic gjort bland brittiska företag. I Storbritannien är den vanligaste orsaken till att datorplattan går sönder att den utsätts för alltför varma eller alltför kalla miljöer. I Sverige är vi bättre på att skydda våra datorer från kyla och värme. Här är den vanligaste orsaken istället tappskador, enligt Leif Hamberg, vars företag Mobildata AB har reparerat datorer ända sedan 1995. En tydlig trend är att företag väljer att köpa nya datorplattor framför att reparera de som går sönder.

Datorplattor används i allt större utsträckning på arbetsplatser för att mejla, komma åt internet, läsa och redigera dokument, samt för att använda arbetsspecifika applikationer. Hela 43 procent av de tillfrågade i Panasonics brittiska undersökning uppger att datorplattan är den mest effektiva lösningen för arbete på resande fot eller utanför kontoret. Detta gör datorplattan mer populär än både bärbara datorer och mobiltelefoner. Däremot uppger 68 procent att datorplattor är mer ömtåliga jämfört med andra lösningar och att nära hälften (47 procent) av användarna har drabbats av i genomsnitt tre produktfel som krävt reparation under de senaste två åren.

De tre vanligaste orsakerna till att datorplattorna går sönder enligt undersökningen är:

• Att enheten utsätts för olämpliga temperaturer - det vill säga att den blir för varm eller kall genom att exempelvis utsättas för solljus eller lämnas kvar i en kall bil över natten (40 procent)
  • Ett fall - enheten tappas i golvet eller marken (21 procent)
  • Vätska - användaren spiller på enheten (17 procent)

Som en följd av detta uppkommer t ex batteriproblem och trasiga skärmar. I vissa fall har datorplattorna helt slutat att fungera, vilket kan vara förödande för användarnas arbetsförmåga.

Trender i Sverige

Leif Hamberg på Mobildata AB, som varit verksam i branschen sedan 1995, menar att trenden i Sverige är att företagsanvändningen av datorplattor har ökat kraftigt.

-       Datorplattorna har tagit över på arbetsplatserna och vi använder dem på ett annat sätt än en dator, eftersom de är mer mobila. Ett problem är dock att de är ömtåliga och ofta går sönder på grund av tapp- eller stötskador. Idag är det mest privatpersoner som väljer att laga sina datorplattor. Företag väljer så gott som uteslutande att köpa nya datorplattor när de gamla går sönder, för att slippa besväret att lämna in dem för reparation. Denna inställning gör i sin tur att många behandlar sina datorplattor oförsiktigt, vilket givetvis blir dyrt i längden. Om fler företag skulle investera i ruggade plattor med hårdare glas skulle kostnaderna minska betydligt. Vi har fått in datorplattor från t ex brandmän vars datorplattor har gått sönder i kritiska skeden, men som skulle ha klarat sig om de varit mer stryktåliga, säger Leif Hamberg.

Det här bör företag tänka på innan man investerar i datorplattor:

• Hårdvaran

Arbetsmiljön skiljer sig mellan olika företag och enheten måste vara anpassad för att tåla de stötar, temperaturer och vätskor som den kan komma att utsättas för i det dagliga arbetet. Enhetens skärmkvalitet och användarnas möjlighet att kunna se skärmen i ljusa miljöer är viktiga faktorer, liksom möjligheten att kunna hantera datorplattan med en penna. Köparen bör leta efter datorplattor med International Protection Rating (IP) för att säkerställa att hårdvaran testats för att klara specifika förhållanden.

• Dataöverföringskapacitet

Datorplattor som ska användas ute på fältet måste effektivt kunna överföra data till kontorets nätverk.

• Batteritid

Datorplattan bör vara utrustad med ett hot-swap-batterisystem, vilket ger enheten upp till 10 timmars batteritid och möjliggör batteribyte samtidigt som enheten är i drift.

• Applikationer och tillbehör

Datorplattor som ska användas i arbetet ställer ofta krav på mer avancerade applikationer och tillbehör (exempelvis streckkodsläsare och SD-portar) än konsumentplattor.

• Hårddisk

Hårddisken i enheten bör vara en utbytbar Hard Disk/Solid State

(HDD/SSD), som säkerställer att enhetens data kan skyddas vid förlust eller stöld av datorplattan.

• Säkerhet

Säkerhetslösningar som fingeravtrycksläsning, smartcard, och RFID- autentisering är exempel på lösningar som bör implementeras i enheten för att kunna skydda viktig data.

• Mjukvara och operativsystem

Företag som ska investera i datorplattor bör leta efter produkter med öppen mjukvara och standardiserade operativsystem. Företagen måste kunna använda sina vanliga affärsprogram/system. Enheten bör dessutom ha stöd för Flash och JavaScript för att kunna öppna webbinnehåll.

• Support

Slutligen bör företag vara noga med att leverantören av den datorplatta man väljer har en väl fungerande kundservice och garantier som tidsmässigt överstiger de som finns för konsumentinriktade datorplattor.

För mer information, vänligen kontakta:

Computer Product Solutions
+46 (0)8 680 26 83ulrika.sturk@eu.panasonic.com
www.toughbook.eu

Om Panasonic System Communications Company Europe PSCEU

PSCEU är den Europeiska delen av Panasonic Systems Communications Company, Panasonics globala B2B division. PSCEU:s mål är att förbättra arbetsvillkoren för yrkesfolk samt förbättra deras organisationers effektivitet och resultat. Vi hjälper organisationer samla in, beräkna och kommunicera många typer av information: bilder, röst- samt textdata.  Produkterna omfattar PBX telefonväxlar, dokumentskrivare, professionella kameror, projektorer, stora visuella skärmar och stryktåliga mobila datorer. Med cirka 500 anställda, ingenjörsexpertis i design, global projektledningsförmåga och ett stort europeiskt partnernätverk erbjuder PSCEU oöverträffad kompetens på sina marknader.

Nya PSCEU är indelat i fyra segment:

• Communication Solutions inkluderar professionella skanners, multifunktionella skrivare, telefonsystem samt HD-videokonferenssystem.
  • Visual System Solutions inkluderar projektorer, whiteboards, presentationstöd och skärmar. Panasonic är marknadsledande inom projektorer med 28 procent omsättningsandel.
  • Professinal Camera Solutions inkluderar professionella Audio Visual-, säkerhets- samt Industrial Medical Vision (IMV)-technologier Panasonic är en av de två ledande leverantörerna av professionell kamerautrustning i Europa.
  • Computer Product Solutions omfattar Toughbooks robusta bärbara datorer, Toughpads tåliga datorplattor för företag och elektroniska point-of-sales-system (EPOS). Panasonic Toughbook hade under 2012 en europeisk marknadsandel på 63,3 procent för robusta bärbara datorer, och 29 procents marknadsandel på tåliga datorplattor för företag (VDC, March 2013).