Julklappstips till Tomten: – Guldpresenterna är rekordbilliga!

När guldpriserna stod på topp var det lönsamt att sälja sitt guld.

Nu har guldpriset dykt och det är tvärtom. Det är nu man ska köpa guld. Det är fem år sedan det var lika billigt. En särskilt bra affär gör den som köper guldsmycken och juveler i form av förfallna panter hos Pantbanken. Där kostar sakerna inte ens hälften av vad man får betala för nya guldföremål hos guldsmeden.

Ett tips till tomten, kanske?

Guld och juveler är föremål som med fördel kan köpas begagnade. När man tvättat och putsat lite på dem blir de som nya.

– Det var många som gick över till silversmycken och billigare bijouterier under de år då guldpriset stod på topp. Men för många är guld det finaste och roligaste att både ge och få, och nu är det möjligt igen. Det säger Peter Sundström, vd i Pantbanken Sverige.

Guldpriset dök
Året som gick dök guldpriset från toppnoteringen 400 kronor per gram för 24 karats guld. Idag är priset 270 kronor en nedgång med mer än 30 procent.  Nu har det blivit billigare att köpa guld. Särskilt om man gör det från en panbank, på deras auktioner, webbshop eller på pantbankens kontor.

Den som är myndig, kan visa legitimation och har ett föremål med andrahandsvärde kan långa pengar på pantbanken. Det är föremålet som värderas, inte personen som vill låna pengar. Ungefär tio procent av alla föremål som belånas på pantbank hämtas aldrig ut igen. Ofta för att den som ägt föremålet inte vill ha det kvar. Förfallna panter säljs i offentliga auktioner. Om det blir ett överskott efter auktionen gå det tillbaka till kunden, om det blir förlust står pantbanken för förlusten. I år har runt 50 000 föremål, förfallna panter, sålts av Pantbanken Sverige, nästan 90 procent av dessa föremål är i guld.

Billigt roligt
och återanvändning
– Hos pantbanken brukar det finnas mycket roligt att välja på, vi tar emot smycken och guldföremål från hela världen och vi har både unika och prisvärda föremål till försäljning. Att handla hos pantbanken är billigare, det finns mer att välja på och det är miljövänligt att återanvända fina saker.

Med det låga guldpriset är det möjligt att ge bort guldsaker, igen. Det var länge sedan sist. Lite prisexempel:

• En guldkedja som väger ungefär 20 gram kostade 11 000 kronor när priset var som högst. Idag kan man köpa samma kedja för 7800 kronor.
  • Ett par guldringar till öronen som väger 5 gram kostade tidigare 2 200 kronor. Nu kan man köpa dem för ungefär 1 500 kronor
  • Guldhjärtat och kedjan på bilden kostar drygt tusenlappen hos pantbanken idag.

__________________________________________________________________________________
Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har 17 pantbanker, sju pantbankskontor i Stockholm två i Malmö samt två i Göteborg. Det finns fem franchisepantbanker, en i Västerås, en i Uppsala, en i Örebro, en i Eskilstuna och en i Helsingborg. 2008 öppnades en pantbank i Helsingfors, Finland. Sedan hösten 2010 är det möjligt att låna via internet. Bolaget ägs till 68 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 32 procent ägs av ett 70-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.