Många har gått till pantbanken för att klara månaden: 23 januari - Årets fattigaste dag!

Den 23 januari är årets fattigaste dag!

Sedan decemberlönen betaldes ut kan det ha gått upp till 34 dagar . Det är många dagar när man också ska köpa julklappar och julmat. För många är det helt tomt i kassan när det är dags att betala januariräkningarna. Då går många till pantbanken. De flesta får lön den 24 januari.

– Vi har alltid en markant ökning av kunder denna tid på året, även om ökningen i år är mindre än tidigare år. 20 procent fler kommer till oss i januari månad jämfört med övriga året. Det finns alltid personer som har behov att ett tillskott i kassan så här års, för att de är lite i otakt med sin likviditet. De är välkomna till oss, säger Peter Sundström, vd i Pantbanken Sverige.

Det är snabbt och enkelt att låna pengar hos Pantbanken. Den som är myndig, kan visa legitimation och har ett föremål med andra handsvärde kan alltid låna pengar. Det är föremålet som värderas, inte personen. Den som sedan inte kan eller vill lösa ut sitt föremål blir inte lämnad med en skuld. Tvärtom kan det komma in mer pengar när ett föremål som inte hämtats ut på Pantbanken säljs på auktion – om det blir ett överskott. Blir det underskott står Pantbanken för det.

Livets nödtorft
– Så här års går pengarna som lånas på Pantbanken till livets nödtorft medan den som lånar i december vill ha lite extra att köpa julklappar för 250 000 personer går till pantbanken varje år, vi har kunder som kommer regelbundet och andra som kommer någon enstaka gång.

Guld är fortfarande en av de bästa sakerna att ta med till pantbanken och belåna. Trots att guldpriset sjunkit är det en säker pant som ger mycket i plånboken. Priset på guld har sjunkit och är idag ungefär som för fem år sedan. Förutom guld är det vanligt att belåna klockor, silver, antikviteter och  konst.

Den som tar ett lån hos Pantbanken Sverige får betala en avgift som är 40 kronor. Räntan på lånet är mellan 2,25 och 3,50 procent per månad. Ett genomsnittslån hos Pantbanken Sverige är på 6000 kronor och kostar sammanlagt 208 kronor per månad.

Guldet på bilden, som man kan låna 6 000 kronor på, väger 38 gram.

__________________________________________________________________________________
Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har 17 pantbanker, sju pantbankskontor i Stockholm två i Malmö samt två i Göteborg. Det finns fem franchisepantbanker, en i Västerås, en i Uppsala, en i Örebro, en i Eskilstuna och en i Helsingborg. 2008 öppnades en pantbank i Helsingfors, Finland. Sedan hösten 2010 är det möjligt att låna via internet. Bolaget ägs till 68 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 32 procent ägs av ett 70-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors