Pantbanken Sverige: – Ny franchisetagare i Östersund

Från och med 1 januari är Pantbanken Östersund franchisetagare till Pantbanken Sverige. Nu finns Pantbanken Sverige på tio orter runt om i Sverige med sammanlagt 22 pantbankskontor. För Pantbanken Östersund blir det stordriftsfördelar och för kunderna blir det enklare med digitala lösningar för både pantbanksärenden liksom auktion och webbshop.

Stefan Persson har haft Pantbanken Östersund sedan 2016 och är glad över den nya överenskommelsen:

– Jag köpte den här Pantbanken 2016 utan egentlig erfarenhet av branschen. Och så upptäckte jag att det är fantastiskt roligt. Kunderna är både trogna och tacksamma. Vi är som en livlina för en del av våra kunder och det är aldrig något negativt från någon. Nu ser jag fram emot att vara en del av ett större sammanhang i Pantbanken Sverige. Jag kommer få kollegor, kunna lära mig mycket och mycket av det praktiska och formella blir enklare för mig, säger Stefan.

Pantbanken Östersund är Pantbanken Sveriges femte franchisetagare med sammanlagt sex franchisekontor från Umeå i norr till Kristianstad och Helsingborg i söder.

– Vi lär oss mycket av våra franchisetagare, säger Peter Sundström, vd i Pantbanken Sverige. Pantbanksverksamhet är i grunden lika, men franchisetagarna har ofta tagit fram snabba och smarta lösningar som vi kan använda oss av på alla våra kontor.

Stefan Persson är född och uppväxt i Östersund och är sin hembygd trogen. Han är en mångsysslare som arbetat med allt möjligt. Han är musiker sedan 30 år och i många år reste han land och rike runt och turnerade med sitt band. Han blev trött på allt resande köpte en musikaffär som han har kvar fortfarande. Idag är Stefan i stället medlem i sju olika band.

– Det är för att kunna spela mycket och slippa resa.

Stefan spelar gitarr och bas i band som spelar country, cocktailmusik, dansbandsmusik, och blues. Och han är med i ett party-/afterski-band och ett som spelar 50-talsmusik. Man skulle kunna tro att allt, musikaffär och spela i sju olika band, gör livet väldigt stressigt för Stefan, men så är det inte. Den nyfranchisetagaren i Pantbanken Sverige blir inte så lätt stressad.

– För mig är spelningarna ett fritidsnöje och vila. Jag gör saker lugnt och metodiskt, då blir man aldrig stressad.

Den som är myndig, kan visa legitimation och har ett föremål med andrahandsvärde kan låna hos pantbanken. Det är snabbt, enkelt och säkert. Och det är föremålet som blir värderat aldrig låntagaren. Den som inte kan lösa ut sitt föremål får det sålt på auktion. Om det blir ett överskott vid den försäljningen går det till låntagaren, om det blir förlust, står pantbanken för den.

Stefan Persson, Pantbanken Östersund: 063-51 06 06

_______________________________________________________________________
Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har 22 pantbanker. Sju pantbankskontor finns i Stockholm, två i Malmö, två i Göteborg samt ett i Uppsala. Det finns nu sex franchisepantbanker i Västerås, Eskilstuna, Helsingborg, Kristianstad, Östersund och Umeå. Det finns tre pantbanker i Helsingfors, Finland. Sedan 2010 finns också en pantbank på nätet via pantbanken.se. Bolaget ägs till 67 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 33 procent ägs av ett 110-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.