Bokslutkommuniké

Parans Solar Lighting AB (publ) 556628-0649

HELÅRET I SAMMANDRAG

• Periodens intäkter uppgick till 5 153 KSEK (5 291)
  • Periodens resultat uppgick till -6 696 KSEK (-2 205)
  • Resultat per aktie: -0,4780 SEK (0,1968)

FJÄRDE KVARTALET I SAMMANDRAG

• Periodens intäkter uppgick till 1 483 KSEK (2 255)
  • Periodens resultat uppgick till -2 841 KSEK (-133)
  • Resultat per aktie: -0,2028 SEK (-0,0119)
  • Antal aktier: 14 008 806  (11 207 045)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ÅRET

• Parans har under 2016 initierat ett flertal strategiska åtgärder i syfte att ta nästa steg i bolagets utveckling.
    • Förstärkning av organisationen för att bygga förmåga i samtliga nödvändiga funktioner, operationella såväl som kommersiella
    • Industrialisering av SP4:an, för att produktionsanpassa systemet och utöka kunderbjudandet
    • Ökning av intensiteten i försäljningsarbetet samt utvidgning av nätverket av distributörer och agenter i marknader med hög potential
  • Den 1 september tillträdde ny VD, Anders Koritz. Med hans erfarenhet av att utveckla bolag startades en rekryteringsprocess för att bygga bolagets förmåga både industriellt och kommersiellt. Vi har nu fått in en mycket erfaren operativ chef (COO), Lennart Ahlstedt, som kommer ansvara för att driva allt arbete från inköp till produktion. Vi har också rekryterat ytterligare en affärsutvecklare, Thorbjörn Leu, med primärt ansvarar för den nordamerikanska marknaden. Även inom service och installation har vi rekryterat Stefan Back, som kommer arbeta med detta område. Arbetet fortgår med rekryteringen av ny försäljningschef och vi kommer inom kort att informera mer om detta.
  • Under EcoBuildmässan i London lanserades under våren 2016 Parans fjärde produktgeneration, SP4. Den har sedan dess installerats ute hos kund under det gångna året och vi har genom detta kunnat dra värdefulla erfarenheter kring hur vi kan förbättra systemet för att anpassa det bättre till volymproduktion men också för att stärka kunderbjudandet.
  • Under hösten 2016 startades ett projekt i syfte att industrialisera SP4:an. Det innebär att vi nu gjort ett antal förbättringar av design, både avseende den mekaniska konstruktionen men också avseende mjukvara och elektronik. Produkten kommer nu inte bara leverera solljus med hög intensitet, den kommer också vara uppkopplad mot nätet. Vi kommer nu kontinuerligt få driftdata från varje installerad enhet på jorden, vilket ger kunden värdefull information om antalet soltimmar levererade i byggnaden samtidigt som serviceorganisationen kan övervaka systemet och tillhandahålla en hög servicenivå.
  • Parans har sina huvudmarknader i länder där solen skiner med fler soltimmar än i Norden. Våra primära marknader är USA och MENA-regionen (Middle East Northern Africa) med fokus runt UAE. I dessa marknader investerar vi nu i dedikerade säljresurser och i ett utvidgat samarbete med lokala agenter och distributörer. Samtidigt kontrakterar vi agenter/distributörer i andra delar av världen för att ha ett så omfattande nätverk som möjligt. För att möjliggöra detta har vi fortsatt arbetet med att utveckla säljorganisationen i Sverige med affärsutvecklare som har stark erfarenhet av att utveckla marknader utomlands. Arbete har under vintern inletts i syfte att både utvidga befintligt nätverk men också att aktivera de agenter och distributörer som bolaget sedan tidigare har arbetat med. Vi har under hösten 2016 kontrakterat agenter i Turkiet, Hong Kong, Kanada och i Storbritannien. Vi är i slutfasen av förhandlingar med agenter/distributörer i USA, UAE, Saudiarabien, Kazakstan, Holland samt Japan.
  • Då bolaget under lång tid bestått av ett fåtal individer har säljarbetet i huvudsak bestått i att hantera inkommande förfrågningar. Vi ställer nu om till att arbeta mer proaktivt och att utveckla våra agenter/distributörer ute i våra primära marknader.
  • Bolaget har sedan lanseringen av SP4 under våren 2016 valt att fokusera marknadsinsatserna mot SP4-systemet, då prestandan är överlägsen SP3:an. Efterfrågan har också helt skiftat över mot SP4. Vi kommer även fortsättningsvis erbjuda SP3-systemet, som kostar mindre än SP4, samt kontinuelligt tillhandahålla service och reservdelar till dessa.
  • I samband med skiftet från SP3 till SP4 har antalet betydande affärer under året varit lågt. Baserat på vår dialog med marknaden och våra försäljningspartners bedömer vi potentialen som stor och vi ser fram emot en mycket positiv utveckling.

VERKSAMHETEN

Bolaget har under hösten 2016 påbörjat arbetet med att bygga nödvändig plattform för att ta nästa steg i sin utveckling, enligt de initiativ vi beskriver ovan. Vi bygger nu en stark förmåga i alla de olika funktionerna ett industriföretag behöver besitta. Detta arbete kommer att fortsätta under stora delar av 2017.

BOLAGETS RESULTAT

Parans rörelseresultat för 2016 uppgick till -6 696 tkr. Rörelseresultatet för samma period år 2015 uppgick till -2 205 tkr. Årets rörelseresultat är en konsekvens av att vi dels skiftat fokus på försäljning från SP3 till SP4, vilket skapat en period av väntan från marknaden, och dels av att vi påbörjat uppbyggnaden av bolagets förmåga och därmed successivt tagit på oss en större kostnadsmassa.

UTSIKTER INFÖR HÖSTEN 2017

Fokus ligger nu på att landa ett antal större affärer på våra definierade huvudmarknader. 2017 är ett år som också kommer präglas av arbetet med att skapa den nödvändiga tillväxtplattform som kommer ligga till grund för ökande försäljning. Vi förväntar oss att vi, framför allt under andra halvåret 2017 kommer se accelererande försäljningsvolymer. Vårt kunderbjudande kommer, genom SP4:an och dess möjligheter till uppkoppling 24/7, bli betydligt starkare än vad det tidigare varit och detta skall omsättas i ökande försäljningsvolymer. Detta baserar vi på den pågående dialog vi har i befintliga kunddiskussioner samt den positiva respons vi fått från våra försäljningspartners.

Vi upplever just nu en inspirerande otålighet ute i marknaden och vi ser fram emot att överträffa våra kundförväntningar med mer solljus än vad de kunnat föreställa sig!

Parans ser fram emot ett spännande år!

GRANSKNING

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

KOMMANDE RAPPORTER

Parans lämnar återkommande ekonomisk information 4 gånger per år. Nästa informationstillfälle är den 22 maj 2017 då publicering sker av Kvartalsredogörelse januari – mars 2017. Den fullständiga årsredovisningen kommer från och med den 22 mars 2017 hållas tillgänglig via Aktietorgets hemsida.

Ordinarie årsstämma hålls den 24 maj 2017 kl 14:00 i Göteborg. Styrelsen föreslår ingen vinstutdelning.

Det går att prenumerera på rapporter genom att på AktieTorgets hemsida www.aktietorget.se under fliken Nyheter och sedan under Prenumerera anmäla sig till kommande nyheter från bolaget.

23 februari 2017

Parans Solar Lighting AB (publ)