Kvartalsredogörelse januari – mars 2016

Första kvartalet i sammandrag

• Periodens intäkter uppgick till 1 864 KSEK (943)
  • Periodens resultat uppgick till -608 KSEK (-626)
  • Resultat per aktie: -0,05 SEK (-0,06)
  • Antal aktier: 11 207 045 (11 207 045)
  • Parans lanserade i mars den fjärde produktgeneration Paransljus, SP4, vilket är ett paradigmskifte för Parans. Paranssystemet SP4 transporterar solljuset upp till 100 meter genom byggnader vilket innebär cirka 30 våningar. Systemet kan förse hela våningsplan med ljus med bibehållen ljukvalitet och ljusstyrka hela vägen. Parans närmar sig sin vision ”Solljus i alla rum”. Lanseringen gjordes i samband med att Parans ställde ut på EcoBuild i London den 8-10 mars. EcoBuild en av världens största och besökta mässor för hållbar design och byggande. EcoBuild samlar aktörer inom hållbart byggande och är ett utmärkt forum för det senaste och mest banbrytande inom hållbart byggande. Systemet visades upp för potentiella kunder och intressenter i fastighetsbranschen. Intresset var stort.
  • Den 14-15 mars lanserade Parans SP4 på RetrofitTech Conference i Dubai tillsammans med ”Energy Savers Corp”. RetrofitTech Conference riktar sig mot aktörer som är verksamma inom områdena energibesparing och hållbarhet i Förenade Arabemiraten. ”Dubai Supreme Council of Energy” har satt som mål att minska energianvändningen med 30% till 2030. För att uppnå detta mål är renoveringar av befintliga byggnader en huvudstrategi för att minska den totala energianvändningen. Intresset för Paranssystemet var stort.
  • Google, som är världens mest attraktiva arbetsgivare, kommer att installera den nya generationen Paransljus på sitt kontor i Kalifornien under våren/sommaren 2016. Googles kontor blir därmed den första installationsplatsen för SP4. Under 2015 har Parans partner, Wasco Skylights, installerat SP3:or på Googles kontor i Kalifornien och Google har varit positiva till Paransljuset.
  • Styrelsen i Parans Solar Lighting AB beslutade den 14 mars med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 26 maj 2015 att genomföra en nyemission med företräde för befintliga aktieägare. Anledningen till beslutet om emissionen var att tillförsäkra Parans tillräckliga resurser för marknadslanseringen av det nya Paranssystemet samt för att bygga en över tiden stabil försäljningsorganisation som själv och via partner kan täcka en stor del av Parans primära marknad.
  • Nike, som är ett av världens högst värderade varumärken och en global arbetsgivare, har lagt en order på den fjärde generationen Paransljus, SP4. Nike blir därmed en av de första kunderna som kommer att installera SP4.
  • Parans avslutade den 15 april emissionen och vid sammanställning av utfallet kunde konstateras att emissionen om 14 MSEK tecknats till 35,5 MSEK vilket innebär en teckningsgrad om 253 procent. Emissionen tillför bolaget drygt 14 MSEK före emissionskostnader vilka beräknas till 350 000 kronor. Parans har som mål att år 2020 nå en omsättning om 75 MSEK. Emissionen möjliggör att Parans kan växla upp och bygga ut marknads- och försäljningsorganisationen och produktionskapaciteten för tillväxt i enlighet med affärsplanen. Intresset är stort för den nya produktgenerationen. I år har Parans som mål att genomföra ett antal strategiska mindre installationer för viktiga kunder, likvärdiga Nike och Google, för att maximera kännedomen.

Väsentliga händelser under perioden

händelser efter periodens utgång

Revisorernas Granskning

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Kommande rapporter

Parans lämnar återkommande ekonomisk information 4 gånger per år. Nästa informationstillfälle är den 23 augusti 2016 då publicering sker av halvårsrapport.

Det går att prenumerera på rapporter genom att på AktieTorgets hemsida www.aktietorget.se under fliken Nyheter och sedan under Prenumerera anmäla sig till kommande nyheter från bolaget.

24 maj 2016

Parans Solar Lighting AB (publ)