Paranssystem har installerats på framstående forskningsuniversitet

Univerisity of Arizona (”UA”), USA, har fått Paranssystem, SP4, installerat. Naturligt solljus sprids i två rum och ska bidra till att erhålla poäng inom ramen för LEED certifiering.

UA har i sina nya lokaler valt att installera SP4 på institutionen för Hälsovetenskap och Innovation. Det är ett framstående forskningsuniversitet som utöver att testa Paranssystemet för nya användningsområden även kommer att använda det för att få byggnaden godkänd inom ramen för miljöcertifieringssystemet LEED. Det naturliga ljuset sprids i dels en korridor, dels en lounge. Det är en så kallad Point Light-armatur som används för att sprida ljuset på insidan. Mottagaren på taket är av modellen SP4-8, vilket innebär att den har åtta ljuspunkter. Från mottagaren leder 100 meter långa kablar ljuset ner genom flera våningar till rummen med bibehållen ljusintensitet.

- Miljöcertifieringssystemet LEED är stort i USA och vårt solljussystem ska bidra till att ge poäng inom ramen för certifiering för denna byggnad när den är färdigställd, säger Anders Koritz, VD på Parans. För år 2017 har fler än 30 000 projekt LEED-certifierats.

Parans Solar Lighting erbjuder solljus för inomhusmiljöer genom ett innovativt system som fångar in och leder vidare solens strålar. Parans, som utvecklat och patenterat tekniken, vänder sig främst till fastighetsägare, arkitekter och större arbetsgivare över hela världen. Parans Solar Lighting är noterat på Spotlight Stock Market och har kontor i Mölndal.