Enat Frankrike bakom Paris OS-ansökan

Report this content

En vecka innan beslutet om vilken stad som får anordna OS 2012 är det franska stödet för Paris OS-ansökan rekordstort. Under veckan har också de fackföreningar som strejkade i samband med IOK:s besök i Paris slutit upp bakom kampanjen. Senast i raden att uttrycka sitt stöd är President Jacques Chirac.

Fackföreningarna CGT, CFDT, CFE-CGC, CFTC och UNSA bekräftade sitt stöd för Paris OS-kandidatur genom att skriva på en gemensam deklaration. Deklarationen bygger på följande punkter: • Respekt för nationella och internationella arbetsregler • Skapande av arbetstillfällen och yrkesutbildning • Solidaritet och kamp mot all form av diskriminering • Integrering av människor med funktionshinder • Stöd för idrott och internationell solidaritet i underutvecklade länder Förra veckan meddelade Frankrikes president Jacques Chirac att han kommer att resa till Singapore för att göra en slutgiltig presentation av Paris OS-kandidatur inför IOK:s delegater. – Paris kandidatur är hela folkets kandidatur. Ni kan lita på min absoluta beslutsamhet att stödja den, marknadsföra den och med Er alla vinna den, sa Chirac på hedersceremoni till äran av de franska OS-medaljörerna från Aten-OS. Chiracs övertygelse får stöd av den senaste undersökningen i Frankrike som visar att drygt 52 miljoner fransmän aktivt stödjer Paris OS-ansökan. Sedan slutet av maj har även 6,500 av Frankrikes kommuner aktivt uttryckt en önskan om att Paris ska anordna OS 2012. Den siffran förväntas vara det dubbla i slutet av juni. Det har tidigare spekulerats i att Chirac inte skulle ha möjlighet att närvara i Singapore med tanke på att detta sammanfaller med G8 mötet i Gleneagles, Storbritannien. I och med tidsskillnaden mot Europa kan dock Chirac förena båda dessa möten.