Högt betyg till Paris 2012 efter IOK-besök

Report this content

Nawal El Moutawakel, styrelseordföranden för utvärderingskommissionen kommenterade att Paris ansökan till OS 2012 var av ”hög kaliber” efter besöket i Paris mellan den 8-12:e mars.

-Vi hade mycket utförliga diskussioner om 17 nyckelteman. Vi ställde över 200 frågor och fick kompletta svar för vår rapport. Alla dokument som vi mottog [från Paris 2012] var av hög kvalitet. Vi kände den franska andan av kärlek för spelen, vi kände den i metron, vi kände den i arenorna och bland medlemmarna i ansökningskommittén. Jag åker härifrån med fantastiska minnen kommenterade Nawal El Moutawakel besöket i Paris. Även Greklands sportminister, Yorgos Orfanos, uppgav efter ett möte med Phillipe Baudillon, VD för Paris 2012, att han var charmad av Paris L’Amour des Jeux. Orfanos sa även att Paris 2012’s koncept var mycket vackert och hedrar de olympiska värderingarna. Paris 2012 har en mycket stark arbetsplan för hållbar utveckling. Frankrikes nationella olympiska kommitté var den första organisationen i sitt slag att implementera en så kallad Agenda 21-plan inspirerad av FN-konferensen om miljö och utveckling. Denna handlingsplan har även inspirerat Paris 2012 att ta fram sin egen Agenda 21. Maurice Strong, före detta FN-rådgivare inom området hållbar utveckling, är mycket positiv till Paris 2012’s initiativ. -Paris 2012 har gjort ett fantastiskt arbete med att utveckla en olympisk plan som skulle främja hållbar utveckling både under och efter de olympiska spelen, i samarbete med alla nyckelspelare inom regering, affärsvärlden, sport och inom resten av samhället. Vi tvekar inte att ge dem högsta betyg för det mesta som vi har sett och hört.