• Paroc AB/

Energirenovering sänkte energikostnader med 88 procent och ökade husvärdet med 20 procent

Sveriges första totalkoncept för energirenovering av småhus till nära-noll, renZERO, genomfördes som en test under hösten 2013 i ett pilotprojekt på Länsmansvägen 32 i Skarpnäck, Stockholm. Värdet på huset ökade med 1,2 miljoner kronor och energikostnaden minskade med 23 000 kronor per år.

Att energianvändning minskade från 128 kWh/m2 och år till 25 kWh/m2 och år, vilket motsvarar nivån för ett nybyggt passivhus, är goda nyheter för miljön. Men innebär energirenoveringen lika goda nyheter för plånboken?

– Förutom den uppenbara miljövinsten gav energirenoveringen av Länsmansvägen 32 ekonomisk effekt direkt. Energikostnaden per år gick från 25 000 till 3 000 kronor och värdet på huset ökade med 1,2 miljoner kronor enligt mäklare i området, säger Anders Olsson, projektledare för renZERO.

Se intervju med Mäklarringen om värderingen: https://www.youtube.com/watch?v=XWihNEMU_AU

Fakta om huset på Länsmansvägen
Huset är en enplansvilla med källare med byggår 1945. Tillbyggd på 50-talet men aldrig renoverad. Fasaden före renovering var av träpanel. Bo- och biyta är 100 m2 + 100 m2 och huset värms upp av bergvärmepump. Kostnaden för uppvärmning och varmvatten före renoveringen var 128 kWh/m2 och år till en kostnad av 25 000 kr per år.

Sammanställning av renoveringskalkyl
Totalkostnaden för energirenoveringen uppgick till 960 000 kronor, vilket kan jämföras med motsvarande kostnad om 620 000 för en traditionell renovering. För den extra investering en energirenovering innebär, sänker man energianvändningen med 80 procent, vilket i sig ger en kostnadsbesparing på ca 7 700 kronor per år (jämfört med en traditionell renovering). Dessutom ökar marknadsvärdet efter energirenoveringen. Enligt Mäklarringen som är aktiva i området, ökade renoveringen värdet på huset med 1,2 miljoner kr – från 5,8 till 7,0 miljoner kr.

Några viktiga jämförelsetal

renZERO Traditionell renovering
Total renoveringskostnad (kr) 960 000 620 000
Energibesparing kWh/år 16 700 11 000
Energibesparing kr/år1,30 kr/kWH 22 000 14 300

För mer information:
Maria Mehner, kommunikationschef, Paroc Skandinavien; 072-234 26 53
Anders Olsson, projektledare renZERO; 070-573 52 61

Se även www.renzero för bilder, filmer och ytterligare bakgrund

Bakom renZERO-projektet står Paroc, den ledande tillverkaren av energieffektiva isoleringslösningar i Östersjöområdet, Nibe, Europas största producent av värmepumpar och Elitfönster, Sveriges största fönstertillverkare. Projektet stöds av Finska Tekes, och är delvis EU-finansierat. De tekniska beräkningarna kommer från Teknologiska forskningscentralen VTT.