• Paroc AB/

Fire Safe Europes brandseminarium och brandtest: Storskalig brandtest ifrågasätter gällande brandklassificering för isolermaterial

Den 9 oktober organiserade den Bryssel-baserade, internationella föreningen Fire Safe Europe ett seminarium om brandegenskaper hos isoleringsmaterial för fasader. I seminariet ingick en omfattande branddemonstration som visade att aktuella europeiska teststandarder inte återspeglar isolermaterialens faktiska brand-egenskaper i en verklig brandsituation. Materialet med det sämsta testresultatet motstod lågorna i cirka 50 sekunder.

Den 9 oktober organiserade Fire Safe Europe seminariet "Facades in Fire" i Helsingfors. Syftet var att informera om hur energieffektiviseringen av byggnader och det därigenom ökande behovet av isolermaterial påverkar brandbelastningen och förändrar brandsäkerheten i existerande byggnader. En rad internationella brandexperter, däribland Juliette Albiac från Fire Safe Europé och Cecilia Uneram från Brandskyddsföreningen,  informerade om vikten av att välja rätt isolermaterial och att arbeta för en enhetlig europeisk teststandard för bl.a fasader.

- ”De skärpta kraven på byggnaders energieffektivitet har ökat mängden isoleringsmaterial i byggnader. I en ekonomiskt utmanande tid prioriteras ofta mindre kostsamma fasadsystem, men det vore klokt att använda material som är både energieffektiva och brandsäkra, säger Juliette Albiac, Verkställande Direktör på Fire Safe Europe.

Många tror att fasader har liten eller ingen inverkan på brandspridningen i byggnader. Detta är enligt Fire Safe Europe dock felaktikt. Fasader bidrar ofta till brandspridningen i flervånings- och höghus beroende på vilken typ av byggmaterial som använts. För närvarande finns ingen harmoniserad Europeisk teststandard för fasader.

Seminariet avslutades med en storskalig brandtest, en s.k. "Room Corner Test" (ISO 9705), i Finska statens forskningscentrals (VTT) utrymmen. Under testen exponeras fyra olika isolermaterial för eld under 20 minuter. Materialen som testades var klassificerade i Euroclass E, B-s1,d0 och A1och uppförde sig mycket olika under testet. Resultatet visar att ett material som erhållit en viss brandklass (Euroclass) i det småskaliga testet SBI (EN13823), vilken i dagsläget används för att klassificera byggmaterial, inte uppfyller de kriterier som gäller för klassen när de testas i en storskalig test som Room Corner Test.

- "Nya testmetoder är av yttersta vikt för att säkerställa bra brandskydd i moderna fasader och ytterväggar. Dagens förevisning visar också tydligt vikten av att beställaren behöver förstå skillnaden på olika brandklasser för att kunna beställa rätt och erhålla det brandskydd man tror att man ska få. Det är också viktigt att fastighetsägare och -innehavare förstår skillnaden mellan skäligt brandskydd, dvs att uppfylla lagens lägsta krav, och ett bra brandskydd som också tar hänsyn till ett fullgott egendomsskydd. ”Tillåtet” brandskydd är inte detsamma som ett bra brandskydd, säger Cecilia Uneram, Brandskyddsföreningen.

Bakgrundsinformation

Fire Safe Europe, en Bryssel-baserad internationell allians för att förbättra brandsäkerheten i Europas byggbestånd,  arbetar aktivt med att lyfta fram ärenden som rör byggnaders brandsäkerhet på de politiska beslutsfattarnas agenda, både på EU-nivå och i de enskilda medlemsstaterna. Branddemonstrationen organiserades i Espoo,Finland den 9 oktober i samarbete med Finlands Brandmäns Förbund (SPAL), Finlands Brandbefälsförbund (SPPL) och Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland (SPEK) och under särskilt överinseende av Europaparlamentariker Sirpa Pietikäinen.

Filmer från brandtest: https://www.youtube.com/playlist?list=PLkjcSsEjwHHwH-3aiiaeDwSO_DeHtVQ6X

Pressrelease från Fire Safe Europe: http://www.firesafeeurope.eu/media-room/press-releases

Lars-Erik Olsson, Produktchef, Paroc Skandinavien, Tel: 0500- 469 342
Maria Mehner, Kommunikationschef, Paroc Skandinavien, Tel: 072-234 26 53
Bilder för fri publicering: Åsa Eriksson, Marknadskommunikatör, Paroc Skandinavien, Tel +46 72 71 56 692

Paroc är den ledande tillverkaren av energieffektiva isoleringslösningar i Östersjöområdet. Hörnstenarna för vår verksamhet är kund- och marknadsorientering, kontinuerlig innovation, lönsam tillväxt och hållbar utveckling. Parocs produkter består av byggnadsisolering, teknisk isolering, fartygsisolering, isolering för sandwichelement och akustikprodukter. Produkterna tillverkas i Finland, Sverige, Litauen och Polen samt från år 2013 även i Ryssland. Paroc har försäljnings- och representationskontor i 14 länder i Europa. Paroc Group ägs av ett antal banker och andra institutionella investerare samt av Paroc-anställda som minoritetsägare. År 2012 uppgick vår omsättning till 430 miljoner euro och antalet anställda var i genomsnitt 2 019.