Paroc Group skriver letter of intent i Ryssland, Expansion i öst och fortsatt ökad efterfrågan – Paroc planerar bygga ny fabrik i Ryssland

Paroc Group, en av de ledande tillverkarna av mineralullsprodukter i Europa, har idag skrivit ett letter of intent (avsiktsförklaring) för investering i 60 hektar mark i Ryssland.
Anledningen till den kommande investeringen i mark 10 mil utanför St. Petersburg är att Paroc planerar att bygga en ny fabrik för att kunna expandera i Östeuropa.

– Vi kommer att bli starkare i Östeuropa och det är viktigt för Parocs utveckling och framtid. Våra planer att öka produktionen i Hällekis står kvar och de anställda i Sverige påverkas inte mer än att ett antal personer kommer att få chansen att hjälpa våra kollegor med know how under uppbygganden av den nya fabriken i Ryssland, säger
Arne Johanzon vd Paroc AB.

En produktionslinje, med option på extra kapacitet, kommer att byggas med den senaste tekniken i fabriken i Ryssland. Redan idag finns säljkontor i St. Petersburg och Moskva.
– Östeuropa kommer att följa Europas standard inom byggindustrin. En stor efterfrågan på byggmaterial finns redan i de här regionerna och den kommer att bli ännu större. Det tillsammans med ökad kunskap om samt fler regler för hur vi ska minska miljöutsläppen genom att minska energibehovet i våra byggnader, gör att efterfrågan inte kommer avmattas på många år framöver, säger Arne Johanzon vd Paroc AB.

Väinö Tuomisalo, President and CEO för Paroc Group:
– Marknadssituationen är idag gynnsam och de åtgärder som vidtas för att sakta ner klimatförändringarna genom att förbättra energieffektiviteten har också en ansenlig påverkan på isoleringsindustrin.

Om oss

Paroc är den ledande tillverkaren av energieffektiva isoleringslösningar i Östersjöområdet. Hörnstenarna för vår verksamhet är kund- och marknadsorientering, kontinuerlig innovation, lönsam tillväxt och hållbar utveckling. Parocs produkter består av byggnadsisolering, teknisk isolering, fartygsisolering, sandwichelement och akustikprodukter. Produkterna tillverkas i Finland, Sverige, Litauen och Polen samt från år 2013 även i Ryssland. Paroc har försäljnings- och representationskontor i 14 länder i Europa. Paroc Group ägs av fonder som rådgivs av CVC Capital Partners Limited med Paroc anställda som minoritetsägare. År 2014 uppgick vår omsättning till 418 miljoner euro och antalet anställda var i genomsnitt 2 090.