”En inspiration för branschen” - Santa Maria tilldelas hållbarhetspris

”Arbetet som Santa Maria har gjort för både hälsa och miljö är på eget initiativ och med innovativt tänkande. Detta bör vara en inspiration för branschen.” Så löd en del av motiveringen när Dagligvaruföreningen (DLF) i Norge prisade Santa Maria för relanseringen av kryddor för restauranger och storkök.

Det var under det så kallade Höstmötet, där hela den norska livsmedelsbranschen samlas, som Santa Maria fick motta pris för sin hälso- och miljöfokuserade relansering. Förändringsprojektet ”The Perfect Mix of Taste and Future” innebar att man i ett svep bytte till en miljövänligare kryddförpackning, förbättrade innehållet i över 170 produkter, introducerade ett helt nytt sortiment utan tillsatt salt och samtidigt utökade den ekologiska kryddfamiljen.

- Vi gratulerar Santa Maria till DLF:s samhällsansvarspris. Vinnaren har på ett utmärkt sätt kombinerat marknadsbehov med hållbar produktutveckling. Vi hoppas att detta inspirerar fler produktinnovationer med hälsosammare och miljövänligare produkter under de kommande åren, säger jurymedlemmen Bjart Thorkil Pedersen, chef för hållbar handel i NorgesGruppen.

Hos Santa Maria firar man, efter ett långt och intensivt arbete med att göra Taste Pack, den nya kryddförpackningen med förbättrat innehåll, till verklighet. Den nya förpackningen är producerad med råmaterial från förnybara källor och är FSC‑certifierad för att säkra att råmaterialet kommer från ansvarsfullt skogsbruk som tar hänsyn till både människor och miljö.

- Priset är ett viktigt erkännande för det stora team som har jobbat hårt, i över två år, med ett av Santa Marias största förändringsprojekt någonsin. Med skräckblandad förtjusning gav vi oss på eget bevåg ut på en resa för att nå ett miljövänligare och sundare sortiment. Det är alltid en risk att ändra på en redan existerande och fungerande produkt, men ikväll är vi mer säkra än någonsin på att vi valde rätt, säger en lycklig Siri Eng, Sales Manager för Santa Maria i Norge.

Juryns motivering

”Med The Perfect Mix of Taste and Future, svarar Santa Maria på marknadens krav på miljövänligare och hälsosammare produkter. Relanseringen av kryddsortimentet för restauranger och storkök gör företagets kunder trygga i att hälsosamma och miljövänliga val redan har gjorts för dem. Santa Maria uppfyller alla kriterier vad gäller CSR; hälsa, miljö, socialt engagemang och ansvarsfulla inköp. De har genomfört en betydande minskning av socker, salt och tillsatser utan att minska kraven på smak och kvalitet. Juryn betonar också att Santa Maria har tagit ett stort miljöansvar genom att byta befintlig förpackning till ett miljövänligare och användarvänligare alternativ. Arbetet som Santa Maria har gjort för både hälsa och miljö är på eget initiativ och med innovativt tänkande. Detta arbete bör vara en inspiration för branschen.”

Årets jury bestod av:

• Jaana Røine, VD Grønt Punkt Norge

• Anne Kathrine Owren Aarum, Seniorrådgivare Helsedirektoratet

• Bjart Torkil Pedersen, Chef Hållbar handel NorgesGruppen

• Heidi Furustøl, Chef för Initiativ för etisk handel (IEH)

• Helge Hasselgård, VD DLF

Ytterligare information om Santa Marias kryddrelansering

Här hittar du tidigare publicerat pressmeddelande om kryddrelanseringen:

Eva Berglie
Santa Maria - World Foods & Flavouring Division of Paulig Group
+46 (0)708-99 19 37, eva.berglie@paulig.com

Santa Maria är ett ledande varumärke inom smaksättning, känt för ett brett sortiment av kryddor, Tex Mex, BBQ, Street Food och asiatiska matkoncept. Santa Maria grundades 1911 och har en lång och stolt historia, liksom en växande internationell publik. Idag säljs Santa Marias produkter i 34 länder i hela Europa. Santa Maria är en del av divisionen World Foods & Flavouring i Paulig Group, en internationell livsmedelskoncern som grundades 1876. Paulig Group har nästan 2.000 anställda i 13 länder och omsätter 917 MEUR (2016).