Lenita Ingelin tar ledningen för Pauligs Kaffe-division

Lenita Ingelin har utnämnts till VD för Pauligs Kaffe-division. Hon jobbar för närvarande som direktör för Paulig Professional, som ansvarar för divisionens Out Of Home-verksamhet (försäljning till t ex hotell, restauranger, catering, och kontor). Hon tillträder positionen som VD i början av april och hon är stationerad i Helsingfors.

Lenita Ingelin har jobbat på Paulig sedan 2013. Innan det ledde hon Vaasan Groups Bake-off affärsområde med verksamhet i de nordiska länderna och i Baltikum. Hon har även jobbat som chef för Unilever Foodsolutions i Finland.

Under Lenita Ingelins ledning har Paulig Professional vuxit och verksamheten internationaliserats. Idag har Paulig Professional 200 anställda i Finland, Sverige, Norge och Baltikum och verksamhetens omsättning är cirka 65 miljoner euro.

“Vi är väldigt glada över att utnämna en person som känner såväl bolaget som medarbetarna väl. Lenita är en uppskattad ledare med en bred erfarenhet och kompetens. Det innebär en kontinuitet för det utmärkta arbete som har gjorts inom Pauligs Kaffe-division under de senaste åren”, säger Tina Andersson, tf. koncernchef för Paulig Group.

”Jag är stolt och ödmjuk inför uppdraget att leda Kaffe-divisionen vidare. Vi har ett fantastiskt team, ett ikoniskt varumärke och en stor passion för kaffe. Vi arbetar för en ljus framtid för kaffe – från böna till kopp. Vårt mål är att skapa betydelsefulla stunder för vänner av kaffe på våra olika marknader. För mig är det här en fin utmaning att anta”, konstaterar Lenita Ingelin.

Lenita Ingelin tillträder som VD för Pauligs Kaffe-division från och med början av april. Hon blir också medlem i Paulig-koncernens ledningsgrupp och rapporterar till koncernchefen.

Rekryteringsprocessen av Lenita Ingelins efterträdare som direktör för Paulig Professional inleds omedelbart.

Kommunikation:
Pirjo Hästbacka, kommunikationschef, Paulig
tfn: +358 50 356 8359

Paulig-koncernens Kaffe-division är marknadsledande i Finland och Baltikum och i Ryssland är bolaget den näst största leverantören av rostat kaffe. Paulig levererar produkter till detaljhandeln, HoReCa-sektorn och arbetsplatser via affärsenheten Paulig Professional. I Finland är Pauligs mest kända varumärken Jubileums Mocca, President, Paulig Brazil och Paulig Mundo samt kaffedrycken Paulig Frezza och chokladdrycken Tazza. Populärast på marknaden i Ryssland och Baltikum är President och Paulig Classic samt Pauligs espressoprodukter. Bolagets kafferosterier ligger i Nordsjö i Helsingfors och Tver i Ryssland. Rosteriet i Nordsjö producerar årligen cirka 100 miljoner kaffepaket, det vill säga cirka 45 miljoner kilo kaffe. www.paulig.fi