Nyheter inom kaffe: Vårens och sommarens kaffetrender och de coolaste kaffenyheterna från Paulig

Paulig-experternas latte art firar Finland och finländarnas passion för kaffe. I år skapas latte art av både kaffeexperter och hemmabaristas. Förutom av kaffekonst präglas vårens och sommarens hetaste kaffediskussioner av manuell filtrering och en helt ny kaffedryck, Cold Brew Nitro. Även Pauligs Paula har förnyat sin stil.

Latte art dvs. kaffekonst bjuder på ögonfröjd

För att fira Finlands 100-årsjubileum har Paulig designat figuren SUOMI <3 KAHVI. Man kan designa figuren själv eller be att få den på ytan av till exempel den populära drycken flat white på kaféet (receptet finns i slutet av meddelandet). Hjärtformen på toppen av mjölkskummet skapas med etching-teknik med hjälp av espressons crema och blåfärgat mjölkskum.

Manuellt filtrerat kaffe skapar berättelser i kaffekoppen

De snabbast växande kaffetrenderna är olika filtreringsmetoder och i synnerhet manuellt filtrerat kaffe, som bryggs för hand på nymalda bönor en kopp åt gången. Vid manuell filtrering kan man påverka kaffets smak på flera olika sätt, till exempel genom att variera kaffets malningsgrovlek eller reglera vattnets flöde. Kaffestunden når sin kulmen med en professionell baristas berättelse om kaffets ursprung, smaknyanser och tillredningsmetoder medan kaffet bryggs. Gott kaffe är som vin, produktionen kräver mycket kunskap, erfarenhet, skicklighet och framför allt passion.

Sommarens coolaste kaffenyhet: Cold Brew Nitro!

Kallbryggt kaffe dvs. Cold Brew-kaffe produceras genom att brygga nymalet kaffe i kallt vatten minst åtta timmar. Kaffedrycken var populär i somras. Nästa sommar lanserar Paulig något helt nytt: Cold Brew Nitro. Cold Brew Nitro serveras genom att tillsätta kväve i kallbryggt kaffe. Kvävet ger kaffet en silkeslen och fyllig smak. Drycken påminner lite om Guinness-öl, eftersom ett lager av skum uppstår på dryckens yta. Nitro avnjuts kall utan sötningsmedel och utan is.

Kaffedrycker dekorerade med jubileumsårets mönster, manuellt filtrerade kaffedrycker och Cold Brew Nitro serveras bland annat på Paulig Kulma i köpcentret Kluuvi. Utöver nya trender lanserar Paulig under våren flera nya detaljhandelsprodukter, såsom Frezza Mint Limited Edition, Juhla Mokka Luomu och morsdagsförpackning samt Special Blend 2017. Ytterligare information och bilder av vårens nyheter finns i Pauligs nyhetsrum

Pauligs Paula uppdaterar sin stil med hjälp av finländska påverkare

Inför sommaren förnyar Pauligs kaffeambassadör Paula sin stil som utvidgas till en komplett garderob. Paulas nya stil har skapats av modedesigner Elina Laitinen, stylist Vesa Silver, fotograf Janita Autio och YouTube-aktörerna Janne Naakka och Mariieveronica. Pauligs Paula är en fördomsfri upptäcktsresande i kaffevärlden och en reseguide som introducerar sin grupp i nya trender, roliga kaffeexperiment och intressanta möten. Pauligs 19:e Paula är Maija Niemi. Paulas nya stil kan följas med i Pauligs och påverkarnas sociala medier under mars.

En ny samlarkaffeburk lockar till ordlekar

En elegant metallburk med ett eklock är det nyaste tillägget i Paulig-kaffeburksamlarens kollektion. Kaffeburkens sida är magnetiserad varför kaffemåttet hålls behändigt till hands med hjälp av sin magnet. I burken finns det också magneter av vilka du kan pyssla aforismer åt dig själv eller åt nästa kaffekokare. Den täta burken skyddar kaffet av luft, ljus och fuktighet. Förvara kaffet  i originalförpackningen även i burken.

Recept: Så här brygger du jubileumsårets latte art SUOMI <3 KAHVI

Tillred Flat white-kaffe som innehåller dubbel espresso och lätt mjölkskum.

2 portioner Paulig Espresso (6 cl)
1,5 dl mjölk
Blå livsmedelsfärg

Skumma mjölken och separera några skedar mjölkskum innan du häller drycken i en liten kopp och färga den med en droppe blå livsmedelsfärg. Rör om med en liten pensel. Brygg dubbel espresso i en liten kanna. Häll över det lätta mjölkskummet i koppen. Applicera tre droppar blått mjölkskum med en pensel på mjölkytan och häll dubbel espresso försiktigt genom mjölkskummet mellan de blå punkterna. Dra en cirkel med etching-stickan genom dropparna för att bilda ett hjärtmönster på dryckens yta.

Se videon om hur experterna på Paulig Barista-institutet skapar figuren.

Ytterligare information:

Pirjo Hästbacka, kommunikationschef, Kaffe-divisionen, Paulig Group, tfn 050 356 8359

Paulig-koncernens Kaffe-division är marknadsledande i Finland och Baltikum och i Ryssland är bolaget den näst största leverantören av rostat kaffe. Paulig levererar produkter till detaljhandeln, HoReCa-sektorn och arbetsplatser via affärsenheten Paulig Professional. I Finland är Pauligs mest kända varumärken Jubileums Mocca, President, Paulig Brazil och Paulig Mundo samt kaffedrycken Paulig Frezza och chokladdrycken Tazza. Populärast på marknaden i Ryssland och Baltikum är President och Paulig Classic samt Pauligs espressoprodukter. Bolagets kafferosterier ligger i Nordsjö i Helsingfors och Tver i Ryssland. Rosteriet i Nordsjö producerar årligen cirka 100 miljoner kaffepaket, det vill säga cirka 45 miljoner kilo kaffe. www.paulig.fi