Paulig-koncernen utser Rolf Ladau till ny VD och koncernchef

Paulig-koncernen har utsett Rolf Ladau till ny VD och koncernchef från och med den 1 juni 2018. Ladau är för närvarande verkställande direktör för affärsområdet Fazer Konfektyr inom Fazer-koncernen.

Rolf Ladau har omfattande marknadsförings- och affärserfarenhet från några av världens främsta internationella företag för snabbrörliga konsumentvaror. Innan Rolfs nuvarande ställning som verkställande direktör för Fazer Konfektyr arbetade Rolf i över sju år med ledande internationella marknadsförings- och kommersiella positioner inom Coca-Cola Company. Innan dess arbetate Rolf för Procter&Gamble, Gillette, Kellogg Company och Unilever. Rolf Ladau har studerat företagsadministration vid Åbo handelshögskola och har hunnit bo och arbeta i sex olika länder i Europa och Nordamerika. Rolf Ladau kommer ha sin bas på Paulig-koncernens huvudkontor i Helsingfors.

”Vi är glada över att en av Finlands mest internationellt erfarna ledare på området snabbrörliga konsumentvaror kommer till Paulig-koncernen som VD och koncernchef. Genom att rekrytera Rolf Ladau har vi knutit till oss en internationell profil, med gedigen kunskap om branschen, som kan förverkliga Paulig-koncernens strategiska ambitioner. Vi värdesätter också mycket hans kunskaper om multinationella företag och samtidigt hans erfarenhet av att jobba i en familjekoncern”, säger Mikael Aru, ordförande för Paulig-koncernens styrelse.

”Jag har alltid dragits till varumärken som har en betydelse och en tydlig roll i konsumenternas vardag. Som jag ser det är Paulig-koncernen med sin varumärkesportfölj lyhörd för vad konsumenterna mer och mer är ute efter, både idag och i framtiden. Det gör rollen väldigt intressant, och jag ser fram emot den här resan tillsammans med ledningsgruppen och alla medarbetare för att utveckla företaget ytterligare”, säger Rolf Ladau.

Paulig-koncernen är ett internationellt familjeägt företag med verksamhet i 13 länder i norra Europa. Produkterna och tjänsterna säljs i över 40 länder. Företaget har fyra divisioner: Kaffe, Världens Mat & Kryddor, Snack Food och Naturally Healthy Food. Företagets kärna bygger på nyfikenheten att upptäcka de bästa smakerna. Paulig-koncernens portfölj innehåller konsumentmärken som Paulig, Santa Maria, Risenta och Poco Loco. År 2016 förvärvade företaget 51 procent av aktierna i Gold&Green Foods Oy, som är känd för innovationen Gold&Green Pulled Oats.

Fram till att Rolf Ladau tillträder posten som koncernchef kommer Tina Andersson att fortsatt fungera som tillförordnad koncernchef för Paulig-koncernen. Från och med början av juni 2018 kommer hon åter att koncentrera på sin roll som direktör för koncernens strategi- och tillväxtfuntion, som hon utsågs till i augusti 2016.

”I sin roll som ansvarig för företagets strategi- och tillväxtutveckling har Tina Andersson tillsammans med ledningsgruppen framgångsrikt tagit fram koncernens framtida strategi och mål. Detta område har fortsatt starkt fokus inom koncernen, och vi är glada att hon snart åter igen kommer att helhjärtat kunna koncentrera sig på detta intressanta och utmanande arbete”, avslutar Mikael Aru.

Rolf Ladaus CV och foto finns att se på https://news.cision.com/se/paulig-group/

För ytterligare information:

Mikael Aru, styrelseordförande för Paulig-koncernen, +46 73 404 4445

Anita Laxén
Communications Director
Paulig Group
Tel: +358 40 77 00 873
anita.laxen@paulig.com

Om Paulig
Paulig är ett internationellt familjeföretag som producerar livsmedel och som är känt för sina högklassiga varumärken och tjänster. Företagets affärsområden är Kaffe, Världens Mat & Kryddor, Snack Food och Naturally Healthy Food. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria och Risenta, Gold&Green och Poco Loco. Paulig har 1 900 anställda i 13 länder. Företagets omsättning 2016 var 917 miljoner euro. Läs mer på www.pauliggroup.com

Taggar: