Paulig och Finnkino erbjuder filmvänner nya kaffeupplevelser

Paulig och Finnkino ökar biografernas upplevelser genom att lansera Pauligs kaffeautomater på Finnkinos biografer. Det nya konceptet möjliggör högklassiga kaffestunder i samband med biobesök.

Paulig är Finnkinos huvudsamarbetspartner inom kaffeprodukter sedan början av 2017. På Finnkinos biografer öppnas Pauligs premiumkaffekaffeautomater som kompletterar biobesökarnas kundupplevelser genom att erbjuda högklassigt filterkaffe och espressobaserade drycker av baristakvalitet. De första kaffekaffeautomaterna har nyligen öppnats i Tennispalatset och Kinopalatset i Helsingfors. Framöver öppnas kaffekaffeautomater även på Finnkinos andra biografer runt om i Finland.

”Finländarna dricker mest kaffe i världen, och enligt undersökningar är kaffe en produkt för mysiga stunder. Högklassigt kaffe är med andra ord som gjort för biobesök. Pauligs kaffekaffeautomater och kaffesorter är centralt placerade på Finnkinos biografer, och det går lätt och smidigt att ta med en kopp kaffe från dem före eller efter filmen. Sortimentet omfattar bekanta filterkaffen och trendiga drycker såsom flat white”, berättar Field Sales Manager Veli-Matti Korpinen från Paulig.

Paulig övertygade Finnkino med sin starka syn på kaffemarknadens utveckling och de finländska konsumenternas kaffevanor.
”Paulig visade en stark vilja att vara med om att utveckla utbudet av delikatesser och upplevelser på Finnkinos biografer. Även om popcorn, läskedrycker och godis har en lång historia i Finnkinos försäljning finns det många som vill ha alternativ. Vi tror att vi genom samarbetet med Paulig har utvecklat ett kaffekoncept som motsvarar kundernas behov. Vi har stora förväntningar på det påbörjade samarbetet”, berättar försäljningschef Tapio Partanen från Finnkino.

Ladda batterierna med högklassigt kaffe
Pauligs kaffekoncept på Finnkinos biografer omfattar topputrustning, och i sortimentet ingår bland annat filterkaffe av märkena Fairtrade och Ekologiska Paulig Mundo samt espressobaserade kaffesorter såsom cappuccino, flat white, latte och espresso. Pauligs kaffekaffeautomater finns på synliga och centrala platser på biograferna. I Tennispalatset finns det också sittplatser och eluttag för mobila enheter vid automater. Kaffeautomaterna fungerar enligt självbetjäningsprincipen.

Ytterligare information:

Pirjo Hästbacka, Kommunikationschef, Kaffe-divisionen, Paulig Group +358 50 356 8359
Kalle Peltola, Marknadsförings- och Försäljningsdirektör, Finnkino Oy +358403593194

Paulig-koncernens kaffeverksamhet är marknadsledare i Finland och Baltikum, och i Ryssland är bolaget den näst största leverantören av rostat kaffe. Paulig erbjuder sina produkter och tjänster för såväl detaljhandeln och HoReCa-sektorn som kontor och arbetsplatser, genom affärsenheten Paulig Professional. I Finland är Pauligs mest kända varumärken Jubileums Mocca, President, Paulig Brazil och Paulig Mundo samt kaffedrycken Frezza och chokladdrycken Tazza. Populärast på marknaden i Ryssland och Baltikum är President och Paulig Classic samt Pauligs espressoprodukter. Bolagets kafferosterier ligger i Nordsjö i Helsingfors och Tver i Ryssland. Rosteriet i Nordsjö producerar årligen cirka 100 miljoner kaffepaket, det vill säga cirka 45 miljoner kilo kaffe. www.paulig.fi

Finnkino är en biografkedja som erbjuder de mest mångsidiga upplevelserna och är en föregångare i Finland. Finnkino har 14 biografer på 11 orter i Finland. År 2016 hade biograferna nästan 6 miljoner besökare. I Baltikum verkar Finnkino under varumärket Forum Cinemas. Finnkino är också importör och distributör av filmer. Finnkino ingår i Nordens och Baltikums största biografkedja, Nordic Cinema Group AB, som ägs av Bridgepoint och Bonnier. Koncernen har biografer förutom i Finland, Estland, Litauen och Lettland även i Sverige och Norge. I januari 2017 meddelade den världsledande, amerikanska biografkedjan AMC att man köper NCG. Affären är under behandling av EU:s konkurrensmyndighet och kräver godkännande innan den genomförs. www.finnkino.fi