Paulig öppnar Kulma i centrum av Helsingfors

I slutet av sommaren öppnar Paulig Kulma (Hörnan) på Alexandersgatan i centrum av Helsingfors. Komplexet som öppnar i köpcentret Gloet omfattar ett café, en kaffebutik, ett mikrorosteri och en baristaskola. Med Kulma återvänder Paulig även till sina rötter, eftersom Gustav Paulig inledde sin affärsverksamhet på Fabiansgatan för exakt 140 år sedan.

”Vi vill erbjuda människor njutningsfulla kaffestunder och samtidigt ge dem en möjlighet att stifta bekantskap med kaffets värld”, konstaterar projektchef Teemu Tommila och fortsätter. ”På Barista Institutet utbildar vi våra kunder till kaffeproffs men hjälper också konsumenterna att hitta nya dimensioner i sin kaffehobby”.

Kaffet som serveras och finns till salu rostas på plats, och det är säkert att hörnet av Alexandersgatan och Glogatan i framtiden kommer att dofta intensivt av kaffe. Allt kaffe för Paulig Kulma väljs ut och köps in i små partier enligt behov, vilket gör det möjligt att på ett mångsidigt sätt testa kaffevärldens bästa sorter i de olika rostningarna, kaffeprodukterna och tjänsterna. Som en del av helheten serverar Kulma också frukost och lunch.
”Kulma ger oss möjligheten att lyssna på konsumenternas åsikter och önskemål, att lära oss av dem. Samtidigt får vi en chans att visa upp vårt kaffekunnande för våra gäster”, förklarar Teemu Tommila om projektet.

Pauligs flaggskepp

Det nya upplevelsecentret är också ett led i firandet av bolagets 140-årsjubileum. Gustav Paulig öppnade år 1876 sin kolonialvaruaffär på adressen Fabiansgatan 10. I sortimentet ingick bland annat kaffe, te, kryddor, torkade frukter, nötter och brandy.
”Man kan säga att vi nu öppnar Paulig-kaffets flaggskepp i centrum av Helsingfors. Däremot planerar vi inte i övrigt att utvidga affärsverksamheten till cafébranschen”, säger Teemu Tommila.
I planerna för Paulig Kulma ingår också annat aktuellt program, som baristauppvisningar och konstutställningar. Kulma planeras i samarbete med BOND Creative Agency. Nyckelpersonerna rekryteras som bäst. Enligt planerna ska Paulig Kulma öppna i augusti 2016.

Mera information ger:

Teemu Tommila, projektchef för Paulig Kulma +358 40 587 0755, teemu.tommila@paulig.com

Kommunikation:
Piia Puska, kommunikationschef, +358 40 738 6086, piia.puska@paulig.com

Om Paulig

Inom Paulig-koncernen förenas vi av vår strävan att utforska bra smak. Vi är ett familjeägt internationellt företag inom livsmedelsindustrin, som grundades 1876 och som gjort sig känt för kvalitetsprodukter inom Kaffe, Världens Mat & Kryddor, Snack Food samt Naturally Healthy Food. Vårt produktsortiment inbegriper välkända varumärken som Paulig, Santa Maria och Risenta. Koncernen har närmare 1 900 medarbetare i 13 länder och omsättningen uppgick år 2015 till 905 miljoner euro. www.pauliggroup.com

Paulig-koncernens kaffeverksamhet är marknadsledare i Finland och Baltikum, och i Ryssland är bolaget den näst största leverantören av rostat kaffe. Paulig erbjuder sina produkter och tjänster för såväl detaljhandeln och HoReCa-sektorn som kontor och arbetsplatser, genom affärsenheten Paulig Professional. I Finland är Pauligs mest kända varumärken Jubileums Mocca, President, Paulig Brazil och Paulig Mundo samt kaffedrycken Frezza och chokladdrycken Tazza. Populärast på marknaden i Ryssland och Baltikum är President och Paulig Classic samt Pauligs espressoprodukter. Bolagets kafferosterier ligger i Nordsjö i Helsingfors, i Tolkis och i Tver i Ryssland. www.paulig.fi