• Paulig/

Paulig Presidentti Special Blend 2017: Utländska aromer och porträtt med anknytning till Finlands historia

Pauligs nya årgångskaffe Presidentti Special Blend 2017 är en vild smakupplevelse. Hemligheten bakom den överväldigande kaffeupplevelsen är handplockade kaffebönor, som mognat långsamt högt uppe i bergen i norra Sumatra. I samband med lanseringen ordnas också en unik utställning med porträtt av Finlands presidenter kryddad med en nypa modernt Indonesien.

Presidentti Special Blend 2017 är en läcker blandning av de bästa indonesiska och sydamerikanska kaffebönorna. I den förtrollande smaken kan man uppleva nyanser av mogna fikon och skogsbär.

”Årgångskaffet Presidentti Special Blend 2017 får sin arom av bönor som mognat långsamt i bergen i norra Sumatra.  Bönorna är handplockade och sorterade enligt den speciella triple picked-metoden, där bönorna sorteras manuellt tre gånger. Slutresultatet är ett högklassigt och aromrikt kaffe som kompletteras perfekt av en kokosananasbakelse”, berättar Mikko Poutanen, ansvarig Brand Manager för Pauligs Presidentti-kaffesorter.

Moderna porträtt av ett förgånget Finland

I anslutning till lanseringen av det nya årgångskaffet ordnar Paulig en unik porträttutställning på Stockmannvaruhusen i Helsingfors och Hagalund samt Nariken i Helsingfors i februari–mars. På utställningarna visas sex porträtt av Finlands före detta presidenter kryddade med en touch av dagens Indonesien. De färggranna och levande porträtten är gjorda av den indonesiske konstnären Arif Wicaksono, som designat förpackningen för Presidentti Special Blend 2017. Tekniken kallas WPAP (Wedha’s Pop Art Portrait) som inspirerats av den indonesiska kulturen.

Årgångskaffet Presidentti Special Blend 2017 lanseras 28.2 i samband med vernissagen på Stockmann i Helsingfors. Medier är välkomna att uppleva produkten och utställningen från och med kl. 15. Utställningarna pågår 28.2–5.3 på Stockmann i Helsingfors, 15–19.3 på Stockmann i Hagalund och 16–19.3 på Narinken . Fritt inträde. Paulig kaffetasting 28.2 kl. 16–19 på Stockmann i Helsingfors och kaffetasting med Pauligs Paula 17.3 kl. 11–19 på Stockmann i Hagalund.

Årgångskaffet Paulig Presidentti Special Blend 2017

Säljs i förpackningar med malt kaffe på 500 gram och i förpackningar med bönor på 400 gram. Ett begränsat parti säljs i matbutiker med brett sortiment och Pauligs nätbutik

Ytterligare information:

Mikko Poutanen
Brand Manager
Kaffe-divisionen, Paulig Group
Tfn: +358 45 638 2114
mikko.poutanen@paulig.com

Pirjo Hästbacka
Kaffe-divisionen, Paulig Group
Tfn: +358 50 356 8359
pirjo.hastbacka@paulig.com

Paulig-koncernens Kaffedivision är marknadsledande i Finland och Baltikum och i Ryssland är bolaget den näst största leverantören av rostat kaffe. Paulig levererar produkter till detaljhandeln, HoReCa-sektorn och arbetsplatser via affärsenheten Paulig Professional. I Finland är Pauligs mest kända varumärken Jubileums Mocca, President, Paulig Brazil och Paulig Mundo samt kaffedrycken Paulig Frezza och chokladdrycken Tazza. Populärast på marknaden i Ryssland och Baltikum är President och Paulig Classic samt Pauligs espressoprodukter. Bolagets kafferosterier ligger i Nordsjö i Helsingfors och Tver i Ryssland. Rosteriet i Nordsjö producerar årligen cirka 100 miljoner kaffepaket, det vill säga cirka 45 miljoner kilo kaffe.

www.paulig.fi