Santa Maria minskar CO2-utsläppen med 70%

Höga ambitioner präglar Santa Marias arbete med att minska koldioxidutsläppen. År 2012 sattes målet att halvera utsläppen av växthusgaser från den egna verksamheten fram till 2020. Med tre år kvar till målsnöret har detta redan överträffats; det Paulig Group-ägda varumärket firar nu en minskning av växthusgaserna med 70%! Nästa steg? Biogas, klimatkompensering och ytterligare en halvering.

Förnybar el och energibesparingar på alla produktionsanläggningar är två framgångsfaktorer bakom Santa Marias arbete med att minska klimatpåverkan från den egna verksamheten i Sverige, Estland och Storbritannien. Sedan 2012 har man minskat koldioxidutsläppen med 70%. Fyra år senare antogs en ny klimatsatsning med målet att minska utsläppen med ytterligare 50%, nu med 2015 som basår. Från och med 1 januari 2018 går även alla anläggningar i Sverige över till förnybar biogas, vilket bidrar till att minska koldioxidutsläppen än mer.

– Vi jobbar hårt för att minska klimatpåverkan i hela vår värdekedja. Utsläpp från våra egna anläggningar är självklart en viktig del i det arbetet. Det känns därför fantastiskt roligt att kunna berätta vad vi gör och att vi redan nått så här långt. Men vi är långt ifrån klara. Genom klimatkompensationen som startade 1 januari 2016 har vi ytterligare kunnat bidra till en mer hållbar miljö, berättar Johan Sundelin, Head of Division för World Foods & Flavouring-divisionen i Paulig Group.

En god eftersmak

För att klimatkompensera köper Santa Maria utsläppsreduktioner motsvarande den totala mängden utsläpp som genereras från egen verksamhet, vilket för 2016 var 3 400 ton CO2. Genom kompensationen bidrar man till utsläppsminskningar i Indien, ett viktigt ursprungsland för kryddråvara till Santa Marias produktsortiment.

– Smak har alltid varit det allra viktigaste för Santa Maria och det gäller inte bara rent bokstavligt talat, utan också bildligt. Det vi gör ska lämna en god eftersmak. Genom att engagera oss i energiprojekt i Indien, ett land som är i stort behov av utbyggnad av ren energi, gör vi en insats som känns bra i magen på alla sätt, säger Johan Sundelin.

Paulig Groups hållbarhetsrapport

Läs gärna mer om Paulig Groups hållbarhetsarbete här: http://www.pauliggroup.com/press_release/paulig-groups-sustainability-report-has-been-published/

Eva Berglie
Santa Maria - World Foods & Flavouring Division of Paulig Group
+46 (0)708-99 19 37, eva.berglie@paulig.com

Santa Maria är ett ledande varumärke inom smaksättning, känt för ett brett sortiment av kryddor, Tex Mex, BBQ, Street Food och asiatiska matkoncept. Santa Maria grundades 1911 och har en lång och stolt historia, liksom en växande internationell publik. Idag säljs Santa Marias produkter i 34 länder i hela Europa. Santa Maria är en del av divisionen World Foods & Flavouring i Paulig Group, en internationell livsmedelskoncern som grundades 1876. Paulig Group har nästan 2.000 anställda i 13 länder och omsätter 905 MEUR (2015).

Taggar: