Vegetarisk Gold&Green-nyhet till festbordet: Pulled Havre JulExtra

Ört-rödvinsstek, Äppel-Dijon-stek eller Tranbärspaté. Dessa tre delikata smakupplevelser är nya festliga vegetariska rätter som kan lagas av Gold&Green Foods Pulled Havre JulExtra. Recepten har utvecklats av street food-gurun Sam McCormick.

”Det här är vår julhälsning till vänner av Pulled Havre. Av JulExtra kan man tillreda nya festliga och trendiga vegetariska rätter även för festbordet”, säger Gold&Green Foods vd Maija Itkonen.

Pulled Havre JulExtra lanseras i en likadan förpackning som den ursprungliga produkten. JulExtra baserar sig på samma havre-bön-proteinblandning som ursprungliga Pulled Havre men dess sammansättning har planerats med tanke på JulExtra-recepten. Dessutom innehåller förpackningen två små påsar med ingredienser som behövs för tillredningen.

Recepten har utvecklats av Sam McCormick, som är känd som en street food-guru och som bland annat äger restaurangen Kimchi Wagon i Sandvikshallen.

”Välj ett av de tre recepten på förpackningen och laga en mörkt aromrik Ört-rödvinsstek, en mjukt söt Äppel-Dijon-stek eller Tranbärspaté som serveras kall. Det är lätt men kräver lite tid att laga Sams rätter, som sig bör till julen. Recepten och inköpslistorna finns på produktförpackningen. Man kan också ta del av tillredningstips och -videor på vegepaiva.fi”, berättar Maija Itkonen.

Begränsat JulExtra-parti till salu i december

Pulled Havre JulExtra säljs bland annat på Stockmann Delikatessen samt i K-butiker och Prisma-butiker 3–24.
”För denna jul tillverkar vi ca 20 000 paket JulExtra, så det är ett begränsat parti. Om produkten blir populär lovar vi att öka partiet nästa år”, säger Maija Itkonen.

Tillverkningsvolymen för traditionell Pulled Havre har fyrdubblats sedan sommaren, och efterfrågan är fortfarande otroligt stor. Gold&Green Foods tillverkningskapacitet är för närvarande ca 1,5 miljoner paket om året. Hösten 2017 väntas årsproduktionen vara ca 15 miljoner paket.

Maija Itkonen
vd, Gold&Green Foods
Tfn: +358 44 059 3313
E-mail: maija@goldandgreenfoods.com