Paulig öppnar PINC – en inkubator för framtida innovationer

Med siktet mot 2030 etablerar Paulig en inkubator för framtida innovationer. Inkubatorn heter PINC och håller till i A house i Stockholm. Marika King, känd affärsinnovatör, författare och kolumnist, leder PINC.

Namnet PINC kommer från kombinationen Paulig INCubator.

”Det här är verkligen en milstolpe för oss. Samtidigt som vi har verkat som ett nordiskt familjeägt företag i över 140 år har förändringarnas hastighet varit exponentiell under den fjärde industriella revolutionen. För att säkerställa långsiktig tillväxt och vara delaktiga i att omforma en värld av smakupplevelser ser vi ett behov av att ta fram radikala innovationer. Den typen av innovationer kan utvidga, till och med omforma, vår affär”, säger Tina Andersson, t.f. koncernchef på Paulig.

Idéernas växthus

PINC är ett växthus för radikala innovationer kring ämnen som rör livsmedelssektorn. Det är i A house, mitt i Stockholms hjärta, på Östermalmsgatan 26A som inkubatorn håller till. A house är inte bara PINC:s hemmafäste, det är också ett center för kreativ utveckling med fokus på mat, mode och media.

Hur ser egentligen de kulinariska vanorna ut om 5, 10 och 20 år? Vad äter vi då? När, hur, var och varför? De frågorna betraktas av PINC utifrån fyra olika möjlighetsområden: Smak, Hälsa&Välmående, Hållbarhet och Upplevelser. PINC kommer att jobba både med intern innovation och investeringar i start-ups.

Marika King, Head of PINC

Marika King har utsetts till Head of PINC. Tidigare har hon arbetat med affärsutveckling av mindre tillväxtföretag. I Sverige är Marika även känd författare och kolumnist.
Med en bakgrund som managementkonsult har Marika tidigare arbetat på McKinsey & Company som Engagement Manager i både Sverige och Australien.
Hon har en Masterexamen i Business Administration and Management från Handelshögskolan i Stockholm.

Marika King kommer ansvara för att implementera inkubatorn och utveckla konceptet vidare.
”Paulig ligger verkligen rätt i tiden med den här typen av initiativ. Det finns så mycket som händer inom livsmedelssektorn för tillfället och jag är trygg i att PINC kommer addera värde till Paulig”, säger Marika King.

Vänligen kontakta nedan för ytterligare information:
Tina Andersson, T.f koncernchef, Paulig Group, tel: +46 70 085 2219
Marika King, Head of PINC, tel: +46 72 999 3338

www.pauliggroup.com/pinc

Communications:
Anita Laxén, Communications Director, tel: +358 40 77 00 873

anita.laxen@paulig.com

Om Paulig
Paulig är ett internationellt familjeföretag som producerar livsmedel och är känt för sina högklassiga varumärken och tjänster. Företagets affärsområden är Coffee, Paulig Foods och Snack Food. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco. Paulig har 1 900 anställda i 13 länder. Företagets omsättning 2016 var 917 miljoner euro. Läs mer på www.pauliggroup.com.