Paxman AB (publ) har genomfört sina första installationer i USA

Paxman AB (publ) bekräftar idag de första installationerna av sitt avancerade skalpkylningssystem på den amerikanska marknaden. Efter FDA-godkännandet i april 2017 kommer nu fem behandlingscentra i Denver, Colorado att ge kvinnor som genomgår cellgiftsbehandling för bröstcancer möjligheten att själva påverka sin situation vad gäller risken för håravfall. Ytterligare två kliniker i Colorado kommer att installera Paxmans system inom en månad.

Rocky Mountain Cancer Centers (RMCC) är Colorados största leverantör av cancervård, och blir samtidigt den första att erbjuda Paxman Scalp Cooling sedan bolaget nyligen inledde sin lansering i USA. RMCC, som ingår i US Oncologys nätverk, tillhandahåller högkvalitativ och väl utprovad vård så nära patienten som möjligt. Paxmans Scalp Cooling system erbjuds för närvarande vid följande Rocky Mountain Cancer Centers:

RMCC Aurora
RMCC Boulder
RMCC Lakewood
RMCC Colorado Springs
RMCC Swedish Medical Center
RMCC Skyridge (juli 2017)
RMCC Rose (juli 2017)

Paxmans ambition är att revolutionera dagens situation vad gäller skalpkylning genom att öka tillgängligheten och därmed valmöjligheterna för patienten. Varje patient utrustas med sin egen personliga kylmössa, som laddas med det antal behandlingar som patienten rekommenderats. Patienter som utnyttjar skalpkylningsbehandlingen kommer enbart att behöva bekosta sin personliga kylmössa och det antal behandlingar som behövs. Det lilla kompakta kylsystemet är enkelt att hantera och kräver ytterst liten personalinsats. I USA tillämpar Paxman en affärsmodell där bolaget erhåller en ersättning per behandling, vilket innebär att intäkterna genereras över tiden.

”För oss är självklart samarbetet med RMCC otroligt glädjande, eftersom det ger kvinnor som genomgår cellgiftsbehandling för bröstcancer i Colorado tillgång till skalpkylning. Vi vet av personlig erfarenhet vilka effekter både cancern och själva behandlingen kan ha inte bara på patienten, utan även på dennes vänner och familj. Det är just detta som gör Paxman till mycket mer än bara ett bolag. Vår passion är att göra skillnad genom att ge människor möjligheten att få behålla sitt hår under en extremt påfrestande period av livet ”, säger Richard Paxman, VD i Paxman AB.

E-post: richard.paxman@paxmanscalpcooling.com

Denna information är sådan information som Paxman AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 8 juni 2017.

Om Paxman
Paxmans Scalp Cooling System har utvecklats av familjen Paxman för att reducera risken för håravfall hos patienter som genomgår cellgiftsbehandling. Idén bakom detta banbrytande system kom till när fyrabarnsmamman Sue Paxman själv fick uppleva traumat av att förlora håret i samband med cellgiftsbehandling. Sedan dess har bolaget genomsyrats av ambitionen att Sue’s erfarenheter ska gagna kvinnor över hela världen genom att tillhandahålla möjligheten att minimera håravfall i samband med cellgiftsbehandlingar och därmed bidra till bibehållen livskvalitet. Sedan starten har Paxman levererat fler än 2 500 skalpkylningssystem till sjukhus, cancerkliniker och vårdgivare över hela världen. Själva kylhättan tillverkas av återvinningsbar lättviktssilikon som är mjuk, flexibel och bekväm att bära under hela behandlingen.

Paxman AB (publ) har sitt huvudkontor i Karlshamn, med dotterbolag i Huddersfield (England) samt i Dallas, Texas (USA).

Paxman kommer att noteras på Nasdaq First North den 12 juni 2017. Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser.