PAXMAN lämnar in ansökan om marknadsgodkännande i Japan

PAXMAN meddelar att bolaget har lämnat in en ansökan om marknadsgodkännande (SHONIN) i Japan för sitt marknadsledande skalpkylningssystem som reducerar håravfall vid cellgiftsbehandling. Ansökan omfattar samtliga solida tumörer inklusive bröstcancer.

En storskaligt framgångsrik etablering i Japan är ett viktigt delmål för PAXMAN då landet utgör en av Asiens största och mest tongivande marknader för såväl cancerbehandling som medicintekniska produkter i allmänhet. Antalet nya cancerfall i Japan uppgår till drygt en miljon per år.

Bolaget har redan erhållit marknadscertifiering (NINSHO) i Japan, och ansöker nu om ett mer omfattande marknadsgodkännande (SHONIN) för samtliga solida tumörer, inklusive bröstcancer, baserat på en klinisk utvärdering med fem ledande cancerkliniker i landet.

Handläggningstiden för ett marknadsgodkännande (SHONIN) beräknas av den japanska hälsovårdsmyndigheten MHLW till cirka 6–13 månader. Det innebär att PAXMAN förväntar sig ett godkännande senast under 2019.

– Det finns många framstående cancercenter i Japan, och de förstår fördelarna med att använda skalpkylning som ett sätt att förbättra sina patienters livskvalitet. Vi ser därför en mycket stor potential för PAXMAN i Japan framöver, säger PAXMANs VD Richard Paxman.

Som oomtvistad global marknadsledare inom skalpkylning fortsätter PAXMAN att visa upp en stark tillväxt i de regioner där bolaget redan är etablerat. Under Q1 2018 erhölls bekräftade order om totalt 254 system varav 142 system i Nordamerika, 51 i Europa, 14 i Sydamerika, 25 i Asien och 22 i Australien.

Denna information är sådan information som PAXMAN AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande klockan 13.15 CET den 5 april 2018.

PAXMAN’s Scalp Cooling System har utvecklats av familjen Paxman i syfte att minimera risken för håravfall hos patienter som genomgår cellgiftsbehandling. Idén till systemet föddes när fyrabarnsmamman Sue Paxman själv drabbades av håravfall i samband med cellgiftsbehandling. PAXMAN är idag branschledande inom skalpkylningsteknologi och har hittills levererat närmare 3 000 skalpkylningssystem till sjukhus, cancerkliniker och vårdgivare över hela världen. Själva kylhättan tillverkas av återvinningsbar lättviktssilikon som är mjuk, flexibel och bekväm att bära. PAXMAN AB (publ) har sitt huvudkontor i Karlshamn, Sverige, med dotterbolag i Huddersfield, Storbritannien, samt i Houston, Texas i USA.

PAXMANs aktie är noterad på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser.