PAXMAN publicerar delårsrapport per 30 juni 2017

Årets andra kvartal präglas av stark tillväxt och flera viktiga milstolpar

Koncernens omsättning uppgick till 14,0 Mkr per den 30 juni, varav 7,1 Mkr avser årets andra kvartal. Nettovinsten uppgick till 1,8 Mkr per den 30 juni, varav 0,7 Mkr avser perioden april - juni. Resultat per aktie uppgick till 0,23 kr för årets första sex månader. Resultatet har under årets andra kvartal belastats med kostnader för marknadslanseringen i USA. Kassaflöde före finansieringsverksamheten uppgick till -5 699 Mkr, varav -3 184 Mkr avser årets andra kvartal. Soliditeten vid periodens utgång var 84,1 %.

Under årets andra kvartal erhöll PAXMANs skalpkylningssystem godkännande av den amerikanska myndigheten FDA, och i början av juni erhöll bolaget sin första order på den amerikanska marknaden. Strax därefter noterades bolaget på Nasdaq First North, och några dagar senare erhöll bolaget sin hittills största order, från Texas Oncology. I slutet av juni godkändes PAXMANs skalpkylningssystem för försäljning i Taiwan.

Efter rapportperiodens utgång har PAXMANs system även erhållit godkännande från ANMAT, Argentinas motsvarighet till FDA. Under augusti överträffade bolaget 50 % av sitt uppnådda mål för de första tolv månaderna på den amerikanska marknaden, då orders på totalt 127 system erhållits sedan FDA-godkännandet i april.

E-post: richard.paxman@paxmanscalpcooling.com

Denna information är sådan information som Paxman AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande klockan 08.00 CET den 30 augusti 2017.

Om Paxman
Paxmans Scalp Cooling System har utvecklats av familjen Paxman för att reducera risken för håravfall hos patienter som genomgår cellgiftsbehandling. Idén bakom detta banbrytande system kom till när fyrabarnsmamman Sue Paxman själv fick uppleva traumat av att förlora håret i samband med cellgiftsbehandling. Sedan dess har bolaget genomsyrats av ambitionen att Sue’s erfarenheter ska gagna kvinnor över hela världen genom att tillhandahålla möjligheten att minimera håravfall i samband med cellgiftsbehandlingar och därmed bidra till bibehållen livskvalitet. Sedan starten har Paxman levererat fler än 2 500 skalpkylningssystem till sjukhus, cancerkliniker och vårdgivare över hela världen. Själva kylhättan tillverkas av återvinningsbar lättviktssilikon som är mjuk, flexibel och bekväm att bära under hela behandlingen. Varje patient utrustas med sin egen personliga kylmössa, som laddas med det antal behandlingar som patienten rekommenderats.

Paxman AB (publ) har sitt huvudkontor i Karlshamn, med dotterbolag i Huddersfield (England) samt i Houston, Texas (USA).

Paxmans aktie är noterad på Nasdaq First North. Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser.