Paxmans skalpkylningssystem har godkänts av ANMAT i Argentina

Paxman AB (publ) har nu erhållit godkännande för sitt avancerade skalpkylningssystem av ANMAT, Argentinas motsvarighet till FDA. Godkännandet har föregåtts av omfattande regulatoriska prövningar och är ytterligare ett viktigt steg i Paxmans tillväxtstrategi sedan FDA-godkännandet i USA i slutet av april i år.

ANMAT (Administración Nacional de Medicamentos, Alimentos y Tecnologia Médica) lyder under Argentinas sjuk- och hälsovårdsministerium och hanterar samtliga regulatoriska frågor inom medicinteknik.

Paxman har utsett XEIKON DIAGNO SA till licensierad distributör för hela den argentinska marknaden. Argentina har en cancerincidens som ligger mellan medium och hög, enligt den officiella statistik som publicerats av IARC (International Agency for Research on Cancer). Årligen rapporteras över 100 000 nya fall i Argentina.

”Att ANMAT nu godkänt Paxman Scalp Cooling innebär att vi kan utöka vår verksamhet i Latinamerika. I denna del av världen förväntas en mycket stark tillväxt inom just medicinteknik, vilket gör Argentina till en stor och spännande exportmarknad för oss”, säger Richard Paxman, VD i Paxman AB.

E-post: richard.paxman@paxmanscalpcooling.com

Denna information är sådan information som Paxman AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande klockan 07.45 CET den 31 juli 2017.

Om Paxman
Paxmans Scalp Cooling System har utvecklats av familjen Paxman för att reducera risken för håravfall hos patienter som genomgår cellgiftsbehandling. Idén bakom detta banbrytande system kom till när fyrabarnsmamman Sue Paxman själv fick uppleva traumat av att förlora håret i samband med cellgiftsbehandling. Sedan dess har bolaget genomsyrats av ambitionen att Sue’s erfarenheter ska gagna kvinnor över hela världen genom att tillhandahålla möjligheten att minimera håravfall i samband med cellgiftsbehandlingar och därmed bidra till bibehållen livskvalitet. Sedan starten har Paxman levererat fler än 2 500 skalpkylningssystem till sjukhus, cancerkliniker och vårdgivare över hela världen. Själva kylhättan tillverkas av återvinningsbar lättviktssilikon som är mjuk, flexibel och bekväm att bära under hela behandlingen. Varje patient utrustas med sin egen personliga kylmössa, som laddas med det antal behandlingar som patienten rekommenderats.

Paxman AB (publ) har sitt huvudkontor i Karlshamn, med dotterbolag i Huddersfield (England) samt i Houston, Texas (USA).

Paxmans aktie är noterad på Nasdaq First North. Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser.