Best of Brands satsar på mobil handel i tryckt media i samarbete med Payair

Modekedjan Best of Brands satsar på mobil handel direkt i annonser i tryckt media i samarbete med svenska Payair och e-handelsexperten Panagora. Med hjälp av Payairs mobila handelslösning kan nu Best of Brands erbjuda kunderna ett helt nytt sätt att köpa sin kläder – så kallad p-handel – förutom den redan befintliga nätbutiken och de fysiska butikerna. Det första exemplet på den nya handelskanalen är en bilaga till Sofis mode där det går att köpa kläder med mobiltelefon direkt i annonserna.

Payair är ledande inom mobil handel och har med sin mobila handelslösning redan nått ut brett i såväl e-handel som fysisk handel. Den kommersiella lanseringen av Payairs lösning gjordes i september 2011. Via ett samarbete med e-handelsexperten Panagora kan Payair även erbjuda mobil handel direkt i tryckt media.

Best of Brands är en kedja av så kallade multibrandbutiker med kläder från ett stort antal kända varumärken i sortimentet. Best of Brands har för närvarande fyra stora fysiska butiker och en starkt växande nätbutik.

-  Via samarbetet med Payair och Panagora skapar vi nu en ny handelskanal. I fortsättningen behöver våra kunder inte ens gå in i någon av våra fysiska butiker eller på vår nätbutik för att köpa kläder. Vi förenklar på det här sättet köpprocessen för konsumenterna. Vi ser att surfandet och handeln via mobilen ökar dramatiskt och det är självklart att vi måste hitta lösningar som gör det enklare för våra kunder att handla via mobilen, säger Best of Brands marknadschef Anders Hedman.

På torsdag den 21 mars blir det första gången möjligt för Best of Brands kunder att ägna sig åt p-handel (printhandel) när en tryckt bilaga från Best of Brands distribueras med Aftonbladets magasin Sofis mode. I bilagan finns erbjudanden och vid varje annons finns en QR-kod. Det enda kunden måste göra är att först ladda ner Payair-appen, koppla ett kontokort till appen och sedan är det bara att skanna in koden och därmed handla den aktuella produkten.

För Payair innebär det här att företagets lösning för mobil handel öppnar för helt nya handelsströmmar.

-  Det här är ett nytt sätt att korta avståndet till köpknappen som kommer att skynda på utvecklingen att alltmer av handeln går över till mobila enheter, säger Payairs marknadschef Helena Törnell.

E-handelsexperten Panagora tror att den nya kanalen p-handel även ökar försäljningen i andra kanaler.

-  Köpprocessen idag startar ofta i en mobil och vi tror att denna satsning tar tillvara detta konsumentbeteende i högre grad. Genom att distribuera Best of Brands produktsortiment i tryckt media över hela Sverige ökar chansen att få en konsument att handla i alla säljkanaler - via mobilen, fysiska butiker eller e-handel. Denna strävan att kommunicera med kunden i olika kanaler och miljöer skapar inspiration och till slut shopping, säger Panagoras VD Moon-Suck Song.

Nästa steg i samarbete mellan Best of Brands och Payair är att om projektet med p-handel faller väl ut även integrera den mobila handelslösningen i nätbutiken.

Anders Hedman, marknadschef Best of Brands, tel: 070-791 33 04, email: ah@bestofbrands.com
Moon-Suck Song, VD Panagora, tel: 070-850 22 23, email: moon-suck.song@panagora.se

Payair är den ledande aktören inom mobil handel och erbjuder tjänster som skapar en bättre shoppingupplevelse för konsument och handlare. Payairs väl beprövade lösning gör det möjligt att snabbt, enkelt och säkert betala direkt med mobiltelefonen på mindre än tio sekunder på internet, i butiker, i reklamblad och postorderkataloger, i mailutskick, på restauranger samt i andra vanligt förekommande shoppingmiljöer. Handeln får en ny möjlighet att erbjuda mervärde, snabba upp och förenkla sina säljprocesser vilket medför ökad försäljning.

Köpprocessen inkluderar en knapptryckning eller skanning av QR-koder som aktiverar tjänsten i mobilen, autentiserar användaren, egen utcheckning, och betalning via faktura eller kredit- eller betalkort från MasterCard eller Visa. Lösningen är säker att använda då den innehåller flera krypteringslager och inga känsliga data lagras i telefonen. Lösningen är kostnadsfri för kunderna och lätt för handlarna att implementera i sina befintliga betalningssystem. Payair är ett privatägt svenskt företag med internationella franchiseavtal i flertalet marknader globalt. För mer information: www.payair.com

Om Best of Brands
Best of Brands grundades 1997 och består idag av fyra fysiska butiker och e-handel. Vår filosofi är att erbjuda våra kunder det bästa urvalet från de bästa varumärkena. Vi arbetar med drygt 100 varumärken för både kvinnor och män. Våra butiker finns i Sickla, Vällingby och Moodgallerian i centrala Stockholm där det finns en dam- och en herrbutik. Dessutom finns vi på www.bestofbrands.com.

Om Panagora
Panagora är Sveriges ledande leverantör av e-handel inom mode, skönhet och retail. Tillsammans omsätter företagets kunder mer än en halv miljard kronor årligen på sin nätförsäljning. Sedan starten 2005 har Panagora skapat framgångsrika nätbutiker för bland andra Byredo, Nudie Jeans, sneakersnstuff, Caliroots, Efva Attling och V Avenue Shoe Repair.

Anders Hedman, Best of Brands marknadschef