PAYNOVA OCH SPERO.SE I BETALNINGSALLIANS

Paynova och Spero.se, en utmanare på den svenska spelmarknaden, har tecknat avtal om användning av Paynovas elektroniska plånbok. Denna kompletterar de befintliga betalsätt som Spero.se idag erbjuder sina spelkunder över Internet. Avtalet är det andra på kort tid som även omfattar utbetalningstjänster, ett verksamhetsområde där Paynova bedömer att tillväxten de närmaste åren kommer att vara mycket expansiv.

Spero Online AB startade med tillstånd från Lotteriinspektionen sin publika verksamhet i oktober 2003 och erbjuder idag konsumenterna ett flertal spelprodukter som marknadsförs och säljs på www.spero.se.

– Vi är David som slåss mot Goliat, men vi tar in på försprånget och knappar sakta men säkert in på de stora drakarnas försprång, säger Jörgen Nordlund, VD för Spero Online AB. – Vi ökar successivt vår marknadsandel och när vi nu också kan erbjuda Paynovas betalsystem ger vi inte bara våra kunder tillgång till ett säkert och bra betalningsalternativ, vi får dessutom ett kostnadseffektivt och administrativt lätthanterligt system för utbetalningar av vinster.

Paynova har tidigare identifierat utbetalningar som en transaktionstjänst med stor volympotential och där den elektroniska plånboken är väl anpassad och kostnadseffektiv ur såväl e-handlarens som konsumentens synvinkel.

– Utbetalningar av bland annat spelvinster är ett mycket intressant område där det finns en stor potential för oss, säger Pelle Hjortblad, Vd för Paynova AB. – Grunden ligger i funktionaliteten i Paynovas betaltjänst och kopplingen till den finansiella infrastruktur som vi redan har byggt upp mot banker och kortföretag.

www.spero.se

www.paynova.com

För ytterligare information, kontakta:

Mats Jonnerhag, Informationschef, Paynova AB

Tfn: 0708 – 754 920, e-post: mats.jonnerhag@paynova.com

Pelle Hjortblad, Vd, Paynova AB

Tfn: 0701 – 810 110, e-post: pelle.hjortblad@paynova.com

Jörgen Nordlund, VD Spero Online AB

Tfn: 0733 – 828 888, e-post jorgen.nordlund@spero.se

Thomas Hedenström, Marknadschef, Spero Online AB

Tfn: 0707 – 593 243, e-post: thomas.hedenstrom@spero.se

Om Spero

Spero Online AB startades 2003. Bolaget drivs av Föreningen Spero och ägs PAF Ålands Penningautomatförening, IOGT-NTO och A-lotterierna. Spero har av Lotteriinspektionen fått tillstånd att bedriva lotterier och direktspel på Internet och mobil. Företagets vision är att vara den kreativa utmanaren som ger kunden en spelupplevelse utöver det vanliga. Speltjänsten www.spero.se har idag en stor portfölj produkter inkluderande skraplotter, Kenospel som kan nås via Internet och mobiltelefonen. Spero.se var i augusti 2004 först i världen att lansera mobila skraplotter som MMS.

Om Paynova

Paynova (noterad på NGM: PAY) är ett betalprocessföretag (Payment Service Provider, PSP) med en komplett transaktionsprocessor som erbjuder flera tjänster/accessformer för betalningar och andra transfereringar via Internet.

Betaltjänsterna som är inriktade mot främst segmenten Resor, Media och Detaljhandel är bland annat Paynovaplånboken, Storkundstjänster, Mobila tjänster, Partnernätverkstjänster och Utbetalningstjänster. Transaktionerna processas mellan e-handlare, konsumenter, banker och övriga aktörer snabbt, enkelt, säkert och kostnadseffektivt.

Paynovas transaktionsprocessor och betaltjänster kopplas ihop med traditionella banker, kortföretag och andra PSP till en heltäckande finansiell infrastruktur med såväl geografisk täckning som möjligheter att minimera transaktionskostnaderna.

I Paynovas Partnernätverk ingår väletablerade Internetbanker, kortföretag (VISA, MasterCard m fl), PSP och andra liknande aktörer (GZS/easycash, Paybox, TripleDeal, WM-DATA m fl). Via VISA och MasterCard kan Paynova ansluta transaktioner globalt med mer än 20 000 banker. Paynovas nuvarande marknadsfokus är Europa.

Viktigare avtal har träffats med till exempel Ryanair, SJ, Swebus Express och CDWOW.