PAYNOVA UTÖKAR SAMARBETET MED MINDARK I DEN VIRTUELLA VÄRLDEN ENTROPIA UNIVERSE

(NGM: PAY)

Paynova levererar under oktober den första nyutvecklade betaltjänsten som är anpassad för online-spelsegmentet. Driftsättningen sker i samarbete med det svenska bolaget Mindark i deras virtuella värld Entropia Universe.

Mindark driver den virtuella världen Entropia Universe som är ett av världens första så kallade MMOGs (Massive Multiplayer Online Game) med en riktig kontantekonomi. Marknadstillväxten för MMOG-spel för PC uppskattas till över 30 procent per år fram till 2009. Under 2006 var den globala betalvolymen över 30 miljarder SEK, och denna marknad beräknas till över 80 miljarder SEK 2011. Paynova och Mindark har sedan 2004 ett samarbete där Paynovas betaltjänst har kunnat användas av deltagarna i Entropia Universe för betalningar såväl utanför som inne i den virtuella världen.

Under oktober 2007 driftsätts ett utökat samarbete mellan Mindark och Paynova, för att utöka antalet betalningsalternativ i Entropia Universe. Deltagarna kommer att erbjudas betalningar via betalkort, Internetbanker och ett flertal lokala betalningssätt i Sverige, Holland och Tyskland. Samtidigt implementeras Paynovas tilläggstjänst one2one som ytterligare förenklar deltagarnas betalningar vid såväl vid inträdet som löpande inne i den virtuella världen.

"Att kunna ta betalt över Internet är en förutsättning för hela vår affär. Paynova har levererat en stabil och säker betaltjänst åt oss i flera år. Det känns bra när vi nu utökar samarbetet med fler betalsätt och nya funktioner. Paynova ger oss dessutom möjlighet att utan ytterligare utveckling från vår sida ta in fler betalmetoder allteftersom de blir tillgängliga", säger Carl Uggla, marknadschef på Mindark.

”Vi har arbetat intensivt med att färdigställa vårt nya erbjudande för online-spel. Betaltjänsten är sedan en kort tid på plats och det är därför extra värdefullt att redan nu kunna genomföra en fullständig implementering hos en betydande aktör i segmentet. Vi ser det utökade samarbetet med Mindark som ett kvitto på konkurrenskraften hos vår nya betaltjänst, och som en viktig grund för fortsatta framgångar i det växande online-spelsegmentet” säger Karl Alberts, marknadschef på Paynova.

STARKT ERBJUDANDE TILL SPELFÖRETAG INOM ONLINE-SEGMENTET

Paynovas nyutvecklade tilläggstjänst one2one är en av få betaltjänster som stöder spelindustrins två dominerande affärsmodeller; betalning via prenumeration och betalning via ”pay-per-component”. Oberoende av vilken affärsmodell eller kombination av dem som används så möjliggör one2one dessutom för spelarna att enkelt genomföra transaktioner inne i spelet i samma betaltjänst. Därtill kan one2one reducera bedrägerier till mycket låga nivåer.

För online-spelbolagen är fördelarna med Paynovas betaltjänst flera. Med Paynova kan andelen nya spelare som fortsätter att spela ökas genom att tillämpa pay-per-component, och dessutom stärka spelets attraktionskraft genom en förbättrad spelupplevelse. Därtill kan spelbolagen minska sina kostnader för hantering av flera betaltjänster med olika inlösare, reducera eller eliminera betalningsbedrägerier och helt slippa kostnader för egen PCI-certifiering vilket krävs för hantering av Visa och MasterCard.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Karl Alberts, Marknadschef

Paynova erbjuder en internationell, kontobaserad helhetstjänst för betalningar via Internet. Med Paynova som enda motpart kan e-handlare få en betalningsgaranti för 21 betalningsalternativ med såväl kredit- och betalkort som Internetbanker, på 11 språk med 8 valutor i ett säkerhetscertifierat gränssnitt (PCI). Konsumenter kan gratis öppna ett online-konto, en Paynova-plånbok, för att göra säkra och enkla köp samt sköta sina överföringar mellan familj, vänner och bekanta. Paynova har avtal med cirka 1 600 e-handlare. De flesta återfinns i de prioriterade segmenten: resor, detaljhandel samt media/nätverksspel. Företaget är noterat på NGM Equity sedan februari 2004. För mer information: www.paynova.com

OM MINDARK

MindArk PE AB utvecklar och driver onlinevärlden Entropia Universe. Denna onlinevärld är mer än ett spel. Entropia Universe är ett tredimensionellt (3D) virtuellt universum på Internet. Ett universum med social interaktion, underhållning, e-handel och mycket mer, allt understött av en, för onlinevärldar, unik cashekonomi. Entropia Universe introducerades på marknaden 2003 och har för närvarande ca. 650.000 registrerade deltagare från över 200 länder.

MindArk PE AB har som bolag varit lönsamt sedan 2004. Nedladdningen av Entropia Universe plattform är helt gratis och det förekommer inga månadskostnader eller andra avgifter. För mer information om hur man laddar ner Entropias plattform, gå till www.entropiauniverse.com. För mer information om MindArk PE AB gå till www.mindark.com.

OM ENTROPIA UNIVERSE

Hjärtat i Entropia Universe utgörs av den avlägsna planeten Calypso. Denna planet innehåller för närvarande två upptäckta och utforskade kontinenter innehållande jättelika landområden med varierande och dramatisk natur fylld av spännande och exotiskt djurliv samt stora, ständigt expanderande, städer med många möjligheter till underhållning och social interaktion. I Entropia Universe kan deltagarna (kolonisterna) skapa sin egen unika rollfigur, avatar, med hjälp av ett ”karaktärsskapelse” system med ett oändligt antal olika möjligheter till att skräddarsy avatarens utseende. Efter att deltagaren skapat sin avatar kan han gå ut i Entropias fantasieggande och underbara värld där han kan börja sitt nya, spännande, virtuella liv. Entropia Universe erbjuder oräkneliga möjligheter att skapa sig ett nytt liv i den virtuella världen, ett liv fyllt av drömmar, fantasier och äventyr.

Entropia Universe är den enda virtuella värld som aktivt understödjer handel med virtuell egendom. Universumets valuta; PED (Project Entropia dollars) har en fast, och av MindArk garanterad, växelkurs där 10 PED = 1 USD. Valutan är fullt konvertibel och genom att använda Entropia Universe eget bankkort kan varje deltagare med ett konto på planeten Calypso lyfta pengar i en bankomat var som helst på planeten Jorden. Entropia Universe erbjuder ett fullständigt säkert sätt att köpa och sälja virtuell egendom och år 2006 hade Entropia Universe en bruttonationalprodukt (BNP) på inte mindre än 365 miljoner US. Dollars.

I december 2004 satte Entropia Universe ett nytt världsrekord för försäljning av virtuell egendom när en ö på planeten Calypso, Treasure Island, såldes till en 22-årig Australiensare vid namn David Storey, alias Deathifier. Detta rekord noterades i Guiness Book of World Records. I oktober 2005 köpte den berömde Entropiakolonisten Jon ”Neverdie” Jacobs en nyupptäckt asteroid, belägen nära planeten Calypso, för 100.000 USD och slog därmed med god marginal det gamla rekordet. Denna egendom har sedan köpet genomfördes stigit så mycket i pris att den i Guiness Book of World Records 2008 noteras som världens dyraste virtuella objekt med ett pris på över 1 miljon USD!!

I maj 2007 såldes fem banklicenser till det sammanlagda priset av 400.000 USD till en grupp bestående av dels vanliga kolonister, dels på planeten Jorden verksamma banker.

I juni 2007 tillkännagav MindArk PE AB att man slutit ett strategiskt avtal med det kinesiska bolaget CRD i Beijing om att låta dem introducera Entropia Universe i Kina 2008. Tillsammans kommer därmed CRD och Entropia Universe skapa en jättelik virtuell värld med en omslutning av åtskilliga miljarder dollar.