Boka och betala din taxi i mobilen med PayPal och Cabonline

PayPal och Cabonline tillsammans med Taxi 020 och TaxiKurir ingår nu ett samarbete som gör det möjligt att boka och betala taxi hos de cirka 6 000 taxibilar i Sverige och Norge som är anslutna till Cabonline. Integrationen är möjlig tack vare PayPals uppköp av betalningsplattformen Braintree. Det är nu enklare än någonsin ta emot och betala med kort såväl som PayPal i mobilen.

Cabonline har funnits sedan 2010 och har tagit fram apparna för TaxiKurir och Taxi 020 och har även en egen app som är direkt kopplad till Cabonlines affärsresesystem. Cabonline med apparna TaxiKurir och Taxi 020 är idag ledande på den svenska marknaden och var först i Sverige med att erbjuda fastpris via app och möjlighet att följa sin bil på karta i mobilen. Det går nu att boka taxi till fast pris på över 200 svenska orter via appen i mobilen och se sin bil på kartan. Cabonline lanserade nyligen Cabonline i Norge och man ser därför en stadig tillväxt på den skandinaviska marknaden.

Som första skandinaviska taxiföretag integrerar nu Cabonline PayPals utvecklarvänliga Braintree-betalningslösning i sina appar.

– Vi fortsätter att utveckla starka samarbetsmöjligheter på den skandinaviska marknaden. Vi jobbar ständigt på att hitta nya sätt att hjälpa människor att få en enklare vardag. Förutom att handla på nätet, överföra pengar till familj och vänner, betala parkering och köp i varuautomater kan vi nu tillsammans med Cabonline erbjuda ett enkelt sätt att boka och betala taxiresor, säger Mårten Barkman, vd för PayPal i Skandinavien.

Målet med samarbetet är att göra det ännu enklare att boka och betala taxiresor. Användarna kan välja om de vill betala med betalkort eller med PayPal-konto. Resenären kan boka taxi i flertalet svenska och norska städer och får veta priset på resan direkt i appen. Nu går det även att betala med PayPal och Braintrees lösning för kortbetalning.

Förutom att slippa betala i bilen får resenären veta vilket bolag och bil som kör och kunden kan också sätta betyg på chauffören – allt för att erbjuda en så trygg och smidig upplevelse som möjligt.

– Taxinäringen är en bransch som nyligen genomgått stora förändringar och kunderna ställer allt högre krav på enkelhet. Användandet av våra appar har ökat månad för månad, vilket visar att resenärerna uppskattar vår lösning. Därför känns det bra att nu kunna utöka erbjudandet och göra upplevelsen ännu smidigare genom att nu även erbjuda ett bredare sortiment av betalningsalternativ, säger Anders Karlsson, VD för Cabonline

Från och med idag går det att betala med PayPal och med Braintrees lösning för kortbetalning genom bolagens appar för iPhone: Cabonline, TaxiKurir, Taxi 020 och Norgestaxi.

Vi sätter människan i centrum i allt vi gör. Sedan PayPal grundades 1998 har vi varit ledande i utvecklingen av digitala betalningar. Nu hanterar vi nästan 10 miljoner betalningar åt våra kunder varje dag. PayPal gör det enklare för användarna att ha kontroll över sina pengar. Vi hjälper människor att smidigt överföra pengar utan att behöva uppge kort- eller bankuppgifter för andra och kunna välja mellan att betala med sitt PayPal-saldo, bankkonto, PayPal Credit eller betalkort. Med våra 157 miljoner aktiva e-plånböcker har vi skapat ett öppet och säkert ekosystem för betalningar där människor och företag väljer att på ett säkert sätt genomföra betalningar mellan varandra på nätet, i butik och på mobila enheter. PayPal är en global betalplattform som är tillgänglig på 203 marknader och ger användarna möjlighet att få betalt i mer än 100 olika valutor, föra över pengar till sina bankkonton i 57 valutor och ha pengar på sitt PayPal-konto i 26 valutor. PayPal är ett eBay-företag (NASDAQ: EBAY). I september 2014 presenterade eBay Inc en planerad delning av eBay och PayPal till två fristående noterade bolag under 2015.

Mer information om PayPal finns på www.paypal.se och www.paypal-media.com. Mer information om den planerade delningen av bolaget finns på http://update.ebayinc.com