• PayPal/

Ny PayPal-undersökning: Kina, Ryssland och Storbritannien största exportmarknaderna för svenska e-handlare

Svensk e-handel är större än någonsin, och enligt en färsk Ipsos-undersökning, genomförd på uppdrag av PayPal, förväntas den bli än större de närmsta två åren*. Många konsumenter från andra länder hittar också till svenska e-handlare; Kina, Ryssland och Storbritannien är de största marknaderna för svensk e-handels export.

Det här visar att det finns goda möjligheter för svenska e-handlare att nå ut i världen med sina erbjudanden. För att lyckas med det tror vi att det bland annat krävs enkla betalningslösningar som erbjuder säkerhet och global räckvidd, säger Mårten Barkman, skandinavisk vd för PayPal.

Ipsos har på uppdrag av PayPal genomfört en global undersökning på 22 marknader med mer än 17 500 deltagare i bland annat Sverige, över hur konsumenter e-handlar över gränserna. Studien visar bland annat att fri frakt, säkra betalningar och produktutbud är de tre viktigaste drivkrafterna för att internationella köpare ska handla mer online på nätet från utlandet. PayPals analys visar också att Kina, Ryssland och Storbritannien är de länder som handlar mest från svenska e-handlare.**

Även för de svenska konsumenterna är e-handel från utlandet mycket populärt. Enligt Ipsos undersökning är de tre viktigaste faktorerna som skulle kunna få svenska e-handelskunder att mer sannolikt handla mer online från utlandet; fri frakt (angivet av 45 procent av e-handelskunder), säkra betalningar (44 procent) följt av lägre priser (39 procent). Globalt sett är fri frakt (omnämnt av 47 procent av de globala e-handelskunderna***) och säkra betalningar (45 procent) de två viktigaste faktorerna för att e-handelskunder ska handla mer över gränserna.

För de svenska e-handelskunder som handlar från utlandet är Storbritannien och USA de mest populära länderna, båda med 25 procent av svenska e-handelskunder som handlar från länderna, följt av Tyskland (18 procent av svenska e-handelskunder handlar från Tyskland). Kläder (handlas av 34 procent av svenskar som e-handlar utomlands) och hemelektronik (22 procent) är de mest populära produktkategorierna. USA (som 26 procent av alla e-handelskunder handlat ifrån) och Kina (med 18 procent), följt av Storbritannien (med 17 procent) är de mest populära länderna för e-handelskunder som handlar över gränserna, globalt sett.

Undersökningen visar också att 40 procent av de svenska e-handelskunderna som handlar utomlands föredrar PayPal som betalningsmetod när de handlar från andra länder, där de två starkaste anledningarna är ”tack vare köparskyddet PayPal erbjuder” (angivet av 56 procent som använder PayPal när de handlar online från andra länder) och ”för att det är ett säkert sätt att betala på” (54 procent).

Vi ser i undersökningen att internationella e-handelskunder ser fri frakt (47 procent) och säkra betalningar (45 procent) som de främsta drivkrafterna för att handla mer från utländska e-handlare. Svenska e-handelsentreprenörer kan dra nytta av PayPals starka internationella varumärke och starka köparskydd för att locka fler utländska köpare, säger Mårten Barkman.

Undersökningen har också tittat på vad som gör att svenskarna inte handlar från utländska e-handlare oftare, och där är fraktkostnader (49 procent), oro för tullavgifter och skatter (40 procent) och svårigheter med returer (39 procent) vanliga orsaker.

Att kunna erbjuda svenska PayPal-användare tjänster som ersättning för returkostnader och ett starkt köparskydd är en självklar del av vårt erbjudande, och svenska e-handelsföretag kan dra nytta av det för att ta sina affärer utanför landet, säger Mårten Barkman.

Fler intressanta resultat ur PayPals undersökning:

-       59 procent av de svenskar som har handlat från andra länder uppgav att de använt PayPal för att handla från utlandet under de senaste 12 månaderna.

-       Mat, dryck och alkohol bedöms växa med 22 procent under 2015 mätt i del av svenskarnas totala spendering online.

-       Fria returer (40 procent av internetanvändande vuxna säger att fria returer är ”ett måste” när de handlar i sitt hemland) är viktigare än fri frakt (angivet av 28 procent som ”ett måste”) för svenska e-handlare när de överväger köp hos en svensk e-handel.

På uppdrag av PayPal genomförde Ipsos intervjuer med ett representativt urval av ca 800 (totalt 17 519) vuxna (över 18 år) som äger och/eller använder en internetansluten enhet*.  I var och ett av de 22 länderna (Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien, Spanien, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Polen, Turkiet, Ryssland, Israel, Förenta Arabemiraten, USA, Kanada, Brasilien, Mexiko, Kina, Australien). Intervjuer genomfördes online mellan den 9 september och den 3 november 2014. Den tyska insamlingen genomfördes mellan den 16 september och 3 oktober 2014, inom ett urval av 800. Data har viktats mot kända förekomster av e-handelskonsumenter i sju länder.
* Stationär dator/laptop/notebook/läsplatta/mobiltelefon/smartphone/PDA/elektronisk kalender/PDA med röst och data-funktioner/spelkonsol med internetanslutning (ex. Wii)

** Storleken på exportpopulationen beräknades genom att kombinera undersökningsdata* med befolkningsuppskattningar för e-handelskunder i var och ett av de 22 länder som ingick i studien

*** Globalt genomsnitt för alla intervjuade respondenter, ej justerat för populationens storlek.

Vi sätter människan i centrum i allt vi gör. Sedan PayPal grundades 1998 har vi varit ledande i utvecklingen av digitala betalningar. Nu hanterar vi nästan 10 miljoner betalningar åt våra kunder varje dag. PayPal gör det enklare för användarna att ha kontroll över sina pengar. Vi hjälper människor att smidigt överföra pengar utan att behöva uppge kort- eller bankuppgifter för andra och kunna välja mellan att betala med sitt PayPal-saldo, bankkonto, PayPal Credit eller betalkort. Med våra 157 miljoner aktiva e-plånböcker har vi skapat ett öppet och säkert ekosystem för betalningar där människor och företag väljer att på ett säkert sätt genomföra betalningar mellan varandra på nätet, i butik och på mobila enheter. PayPal är en global betalplattform som är tillgänglig på 203 marknader och ger användarna möjlighet att få betalt i mer än 100 olika valutor, föra över pengar till sina bankkonton i 57 valutor och ha pengar på sitt PayPal-konto i 26 valutor. PayPal är ett eBay-företag (NASDAQ: EBAY). I september 2014 presenterade eBay Inc en planerad delning av eBay och PayPal till två fristående noterade bolag under 2015.

Mer information om PayPal finns på www.paypal.se och www.paypal-media.com. Mer information om den planerade delningen av bolaget finns på http://update.ebayinc.com